Paineanturitiedon käsittely ja sen langaton tiedonsiirto Android-sovellukselle
Viljanen, Niko (2015)
Viljanen, Niko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721282
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda langaton tietoyhteys mittausjärjestelmän ja Android-sovelluksen välille sekä luoda ohjelma, joka prosessoi mittausjärjestelmän keräämää dataa reaaliajassa. Opinnäytetyö oli osa tuotekehitysprojektia, joka sai alkunsa projektiryhmäläisten omasta tuoteideasta. Projektin tavoitteena oli kehittää prototyyppi juoniorijalkapalloilijoiden käyttöön tarkoitetusta älysukasta. Työryhmä sai JAMK Generatorilta apua liikeidean kehittämisessä sekä taloudellista tukea prototyyppilaitteen kehittämiselle.
Jalkapalloon tarkoitetun älysukan tarkoituksena on rekisteröidä käyttäjän jalkapallopelin aikana tapahtuvat pallokosketukset eri jalanosilla sekä käyttäjän askelten määrä ja askeltiheys pelin aikana. Käyttäjän on tarkoitus älysukan avulla pystyä kehittämään pallonhallintataitojaan. Opinnäytetyössä Android-laitteelle toteutettiin tätä tarkoitusta varten pelisovellus, jonka käyttäjä pystyy yhdistämään langattomasti älysukkaan.
Pallokosketusten ja askelten tunnistamista varten luotiin algoritmeja sukassa sijaitsevalle mikrokontrollerille. Mikrokontrolleriin ohjelmoidut algoritmit prosessoivat jalkapallosukan sisään integroiduilta paineantureilta tulevan datan ja lähettävät prosessoidun datan Android-sovellukselle langatonta Bluetooth low energy -yhteystekniikkaa käyttäen.
Tuloksena saatiin toimiva prototyyppilaitekokonaisuus. Prototyyppiälysukan avulla voidaan tunnistaa käyttäjän jalkapallokosketukset ja askeleet käyttötilanteessa. Langaton tietoyhteys mittausjärjestelmän ja Android-sovelluksen välillä toimii luotettavasti. Prototyyppiä kehitettäessä todettiin, että tuoteidean vieminen todelliseksi tuotteeksi vaatisi paljon resursseja ja se olisi teknisesti haastavaa toteuttaa siten, että se vastaisi käyttäjien odotuksia tuotteen hinnan ja laadun puolesta.
Jalkapalloon tarkoitetun älysukan tarkoituksena on rekisteröidä käyttäjän jalkapallopelin aikana tapahtuvat pallokosketukset eri jalanosilla sekä käyttäjän askelten määrä ja askeltiheys pelin aikana. Käyttäjän on tarkoitus älysukan avulla pystyä kehittämään pallonhallintataitojaan. Opinnäytetyössä Android-laitteelle toteutettiin tätä tarkoitusta varten pelisovellus, jonka käyttäjä pystyy yhdistämään langattomasti älysukkaan.
Pallokosketusten ja askelten tunnistamista varten luotiin algoritmeja sukassa sijaitsevalle mikrokontrollerille. Mikrokontrolleriin ohjelmoidut algoritmit prosessoivat jalkapallosukan sisään integroiduilta paineantureilta tulevan datan ja lähettävät prosessoidun datan Android-sovellukselle langatonta Bluetooth low energy -yhteystekniikkaa käyttäen.
Tuloksena saatiin toimiva prototyyppilaitekokonaisuus. Prototyyppiälysukan avulla voidaan tunnistaa käyttäjän jalkapallokosketukset ja askeleet käyttötilanteessa. Langaton tietoyhteys mittausjärjestelmän ja Android-sovelluksen välillä toimii luotettavasti. Prototyyppiä kehitettäessä todettiin, että tuoteidean vieminen todelliseksi tuotteeksi vaatisi paljon resursseja ja se olisi teknisesti haastavaa toteuttaa siten, että se vastaisi käyttäjien odotuksia tuotteen hinnan ja laadun puolesta.