Facebookin hyödyntäminen Salon aikuislukion tiedottamisessa
Tähtinen, Anniina (2015)
Tähtinen, Anniina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721264
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Salon aikuislukio, jonka Facebookin käyttöön tiedotusvälineenä työ keskittyy. Opinnäytetyön tavoitteena on tarkentaa Facebookin roolia Salon aikuislukion viestintäkanavana sekä kehittää aikuislukion Facebook-viestintää ja -markkinointia. Opinnäytetyö pyrkii selvittämään miten ja mitä Salon aikuislukion kannattaa viestiä Facebookin avulla, mitä Facebookin tarjoamia välineitä Salon aikuislukion kannattaa hyödyntää ja millä tavoin sekä, miten aikuislukio voisi parantaa tapaansa käyttää Facebookia ja Facebook-sivuillaan julkaisemaansa sisältöä.
Opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tietoa kerättiin alan kirjallisuuden ja nettilähteiden lisäksi puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Salon aikuislukion henkilökunnan näkemyksiä kartoitettiin kolmen hengen ryhmähaastattelulla, johon osallistuivat aikuislukion rehtori, opintosihteeri sekä opinto-ohjaaja, joka huolehtii aikuislukion Facebook-sivujen ylläpidosta ja päivittämisestä varsinaisen työnsä ohella. Muiden näkökulmien saamiseksi haastateltiin yksilöhaastatteluina Salon aikuislukion yhteistyökumppaneita, joita edustivat etsivä nuorisotyöntekijä sekä sosiaalityöntekijä.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että Salon aikuislukion tulisi pyrkiä julkaisemaan Facebookissa aktiivisemmin esimerkiksi aiheeseen liittyviä linkkejä ja lisätä julkaisuihin kuvia mielenkiinnon herättämiseksi. Tärkeiden tiedotusten lisäksi Facebook-sivuilla voisi julkaista myös epävirallisempaa sisältöä kuten esimerkiksi lukio-opiskeluun liittyviä linkkejä. Haastatteluista kävi ilmi, että Facebook-sivuilla olevien linkkien toimivuus tulisi varmistaa sekä lisätä myös Facebook-sivuille selkeät yhteystiedot. Haastattelututkimuksessa ilmeni myös, että Facebook-ryhmien ylläpitoon Salon aikuislukiolla ei tällä hetkellä ole resursseja, eivätkä Facebook-tapahtumat toisi koululle lisäarvoa, joten Salon aikuislukion tulisi keskittyä ainoastaan Facebook-sivun hyödyntämiseen.
Opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tietoa kerättiin alan kirjallisuuden ja nettilähteiden lisäksi puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Salon aikuislukion henkilökunnan näkemyksiä kartoitettiin kolmen hengen ryhmähaastattelulla, johon osallistuivat aikuislukion rehtori, opintosihteeri sekä opinto-ohjaaja, joka huolehtii aikuislukion Facebook-sivujen ylläpidosta ja päivittämisestä varsinaisen työnsä ohella. Muiden näkökulmien saamiseksi haastateltiin yksilöhaastatteluina Salon aikuislukion yhteistyökumppaneita, joita edustivat etsivä nuorisotyöntekijä sekä sosiaalityöntekijä.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että Salon aikuislukion tulisi pyrkiä julkaisemaan Facebookissa aktiivisemmin esimerkiksi aiheeseen liittyviä linkkejä ja lisätä julkaisuihin kuvia mielenkiinnon herättämiseksi. Tärkeiden tiedotusten lisäksi Facebook-sivuilla voisi julkaista myös epävirallisempaa sisältöä kuten esimerkiksi lukio-opiskeluun liittyviä linkkejä. Haastatteluista kävi ilmi, että Facebook-sivuilla olevien linkkien toimivuus tulisi varmistaa sekä lisätä myös Facebook-sivuille selkeät yhteystiedot. Haastattelututkimuksessa ilmeni myös, että Facebook-ryhmien ylläpitoon Salon aikuislukiolla ei tällä hetkellä ole resursseja, eivätkä Facebook-tapahtumat toisi koululle lisäarvoa, joten Salon aikuislukion tulisi keskittyä ainoastaan Facebook-sivun hyödyntämiseen.