ASIAKASPALVELU RAVINTOLAN KILPAILUTEKIJÄNÄ
Rahimi , Rasoul; Celik, Gökhan (2015)
Rahimi , Rasoul
Celik, Gökhan
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621096
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten asiakaspalvelu vaikuttaa kilpailutekijänä ravintola-alalla. Tarkoitus oli selvittää, kuinka tyytyväisiä asiakkaat olivat olleet Karalia Pizzerian asiakaspalveluun.
Työn alussa käsitellään enimmäkseen asiakaspalvelun vaikutusta/merkitystä ravintolan tulokseen. Opinnäytetyö kertoo, miten asiakaspalvelun kautta voidaan saavuttaa etulyöntiasema kilpailtaessa muiden ravintoloiden kanssa. Opinnäytetyön kysely toteutettiin paikan päällä ravintolassa antamalla kyselylo-makkeita vapaaehtoisille asiakkaille. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat ravintolan toimintaan ja saada selville, miten paljon apua ravintolalle on leimakorteista ja mikä on niiden vaikutus kanta-asiakkuuteen.
Kyselylomaketta jaettiin kaikille Karalia Pizzerian asiakkaille kesällä 2015. Vastauksia saatiin yhteensä 30 kappaletta. Kyselystä saadut vastaukset käsiteltiin tilastollisesti.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että tutkimuskohteena olleen ravintolan toiminta on onnistunut hyvin Nokialla. Asiakkaat tuntevat saaneensa tarpeeksi hyvää palvelua ja ottavat mielellään vastaan myös uudistuksia. Tutkimuksesta voidaan myös päätellä, että panostaminen leimakortin markkinointiin kannattaa, ja kortti sitouttaa asiakkaita ja luo kanta-asiakkuuksia. Tuloksista voidaan todeta, että ravintolan asiakkaat ovat yleisesti tyytyväisiä leimakortin etuihin, ja ne ovat usein ratkaisevassa asemassa ravintolavalintaa tehtäessä.
Työn alussa käsitellään enimmäkseen asiakaspalvelun vaikutusta/merkitystä ravintolan tulokseen. Opinnäytetyö kertoo, miten asiakaspalvelun kautta voidaan saavuttaa etulyöntiasema kilpailtaessa muiden ravintoloiden kanssa. Opinnäytetyön kysely toteutettiin paikan päällä ravintolassa antamalla kyselylo-makkeita vapaaehtoisille asiakkaille. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat ravintolan toimintaan ja saada selville, miten paljon apua ravintolalle on leimakorteista ja mikä on niiden vaikutus kanta-asiakkuuteen.
Kyselylomaketta jaettiin kaikille Karalia Pizzerian asiakkaille kesällä 2015. Vastauksia saatiin yhteensä 30 kappaletta. Kyselystä saadut vastaukset käsiteltiin tilastollisesti.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että tutkimuskohteena olleen ravintolan toiminta on onnistunut hyvin Nokialla. Asiakkaat tuntevat saaneensa tarpeeksi hyvää palvelua ja ottavat mielellään vastaan myös uudistuksia. Tutkimuksesta voidaan myös päätellä, että panostaminen leimakortin markkinointiin kannattaa, ja kortti sitouttaa asiakkaita ja luo kanta-asiakkuuksia. Tuloksista voidaan todeta, että ravintolan asiakkaat ovat yleisesti tyytyväisiä leimakortin etuihin, ja ne ovat usein ratkaisevassa asemassa ravintolavalintaa tehtäessä.