Asiakaslähtöisen kahvilapalvelun kehittäminen : case Impivaaran jäähallin kahvila
Urjanheimo, Elina (2015)
Urjanheimo, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816715
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli uuden asiakaslähtöisen kahvilapalvelukonseptin kehittäminen Impivaaran jäähallin kahvilalle. Kahvilan kehittämistarve oli ajankohtainen, sillä kahvila oli saanut palautetta siitä, että se ei palvele asiakkaitaan heidän toivomallaan tavalla. Puutteita oli sekä palvelussa että tuotevalikoimassa.
Asiakaslähtöisyys huomioitiin opinnäytetyössä kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin Impivaaran jäähallin kahvilan asiakkailta asiakastyytyväisyyskyselyn muodossa. Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla pyrittiin selvittämään, mitkä seikat kaipasivat asiakkaiden mielestä eniten kehittämistä sekä sen avulla kerättiin mahdollisia kehitysehdotuksia kahvilan asiakkailta. Kahvilan toimintaa tarkasteltiin myös havainnoinnin avulla.
Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi yhteensä 201 vastaajaa, joista 111 vastasi sähköiseen Webropol-kyselyyn ja 90 paperiseen kyselylomakkeeseen. Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset antoivat tukea uuden asiakaslähtöisen kahvilapalvelun kehittämiseen ja toivat esiin seikkoja, jotka olisivat muuten voineet jäädä huomaamatta. Asiakaspalvelu, hinta-laatusuhde sekä tuotevalikoima olivat asiakkaiden mukaan kahvilan toiminnan kannalta oleellisimmat kehittämiskohteet. Asiakkaiden kehitysideoissa kävi ilmi, että terveellisille tuotteille on kysyntää ja edulliset hinnat olivat tärkeitä asiakkaille.
Uuden kahvilakonseptin kehittämisessä pyrittiin yhdistämään asiakkailta saadut kehitysehdotukset yrityksen tavoitteiden kanssa siten, että uusi konsepti olisi mahdollista toteuttaa suhteellisen matalin taloudellisin panostuksin. Näiden perusteella muodostui lopulta kuvaus uudesta asiakaslähtöisestä kahvilapalvelukonseptista.
Asiakaslähtöisyys huomioitiin opinnäytetyössä kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin Impivaaran jäähallin kahvilan asiakkailta asiakastyytyväisyyskyselyn muodossa. Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla pyrittiin selvittämään, mitkä seikat kaipasivat asiakkaiden mielestä eniten kehittämistä sekä sen avulla kerättiin mahdollisia kehitysehdotuksia kahvilan asiakkailta. Kahvilan toimintaa tarkasteltiin myös havainnoinnin avulla.
Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi yhteensä 201 vastaajaa, joista 111 vastasi sähköiseen Webropol-kyselyyn ja 90 paperiseen kyselylomakkeeseen. Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset antoivat tukea uuden asiakaslähtöisen kahvilapalvelun kehittämiseen ja toivat esiin seikkoja, jotka olisivat muuten voineet jäädä huomaamatta. Asiakaspalvelu, hinta-laatusuhde sekä tuotevalikoima olivat asiakkaiden mukaan kahvilan toiminnan kannalta oleellisimmat kehittämiskohteet. Asiakkaiden kehitysideoissa kävi ilmi, että terveellisille tuotteille on kysyntää ja edulliset hinnat olivat tärkeitä asiakkaille.
Uuden kahvilakonseptin kehittämisessä pyrittiin yhdistämään asiakkailta saadut kehitysehdotukset yrityksen tavoitteiden kanssa siten, että uusi konsepti olisi mahdollista toteuttaa suhteellisen matalin taloudellisin panostuksin. Näiden perusteella muodostui lopulta kuvaus uudesta asiakaslähtöisestä kahvilapalvelukonseptista.