Tuotantolinjan tutkimus- ja kehitystyö Pilkington Automotive Finland Oy:lle
Hopia, Tommi (2015)
Hopia, Tommi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620979
Tiivistelmä
Opinnäytetyö suoritettiin Pilkington Automotive Finland Oy:n lasitehtaalla Laitilassa. Tehtaalla valmistetaan laminoitua turvalasia ajoneuvoteollisuuden tarpeisiin. Työn aiheena oli tutkia ja kehittää laminointilinjan työtapoja ja tuotteiden läpivirtausta. Työ rajattiin koskemaan peitemaalattavien lämpölasien valmistusta. Työn tavoitteena oli löytää kustannustehokkain ja toimivin tapa ajaa linjaa, sekä parantaa linjan tuottavuutta 30 prosentilla. Lisäksi selvitettiin millä henkilömäärällä linjaa kannattaa ajaa, tarkistettiin linjan 5S-menetelmän toimivuus ja etsittiin ratkaisua linjan pullonkaulakohdan poistamiseksi. Linjalla oli hyödynnetty Lean-ajattelun periaatteita ja tässä työssä analysointiin ja kehitykseen sovellettiin 5S-lean työkalua sekä kahdeksan hukan menetelmää virtaavuuden ja resurssitehokkuuden kasvattamiseksi. Työn taustalla oli linjalla aikaisemmin tehdyn Time and Motion -tutkimuksen data ja tulokset.
Työn alussa seurattiin ja läpikäytiin Time and Motion tutkimuksen tuloksia ja aineistoja, poimittiin lähtöarvoja tuotteiden läpimeno- ja työvaiheiden tahtiajoille ja niiden paikkansa pitävyys tarkistettiin. Lean-menetelmien avulla optimoitiin linjan työvaiheet mahdollisimman tehokkaiksi ja analysoitiin miten hyvin työpiste ja sen tarvikesijoittelu tukevat valmistusta.
Työssä selvisi, että linjaa kannattaa ajaa neljällä operaattorilla. Uuden toimintamallin myötä primeroitavien lämpölasien läpimenoajat paranivat keskimäärin noin 20-30 prosenttia. Lisäksi selvisi, että linjaa on mahdollista ajaa kolmella henkilöllä, jolloin läpimenoajat pysyvät primeroitavien lämpölasien kohdalla samalla tasolla, kuin vanhassa mallissa. Tosin linja on tällöin alttiimpi häiriöille ja kylmää lasia valmistaessa loppupää ei välttämättä pysy puhdastilan vauhdissa.
Työn alussa seurattiin ja läpikäytiin Time and Motion tutkimuksen tuloksia ja aineistoja, poimittiin lähtöarvoja tuotteiden läpimeno- ja työvaiheiden tahtiajoille ja niiden paikkansa pitävyys tarkistettiin. Lean-menetelmien avulla optimoitiin linjan työvaiheet mahdollisimman tehokkaiksi ja analysoitiin miten hyvin työpiste ja sen tarvikesijoittelu tukevat valmistusta.
Työssä selvisi, että linjaa kannattaa ajaa neljällä operaattorilla. Uuden toimintamallin myötä primeroitavien lämpölasien läpimenoajat paranivat keskimäärin noin 20-30 prosenttia. Lisäksi selvisi, että linjaa on mahdollista ajaa kolmella henkilöllä, jolloin läpimenoajat pysyvät primeroitavien lämpölasien kohdalla samalla tasolla, kuin vanhassa mallissa. Tosin linja on tällöin alttiimpi häiriöille ja kylmää lasia valmistaessa loppupää ei välttämättä pysy puhdastilan vauhdissa.