Förståelse och bemötande av familjer i livskris : En kvalitativ studie
Öberg, Sara (2015)
Öberg, Sara
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520923
Tiivistelmä
Livskriser är något alla individer går igenom på ett eller annat sätt och det finns olika sätt att ta sig igenom dem. Syftet med detta examensarbete är att bredda förståelsen för livskriser och undersöka hur man som daghemspersonal kan bemöta familjen. Fråge- ställningar är hur påverkar en svår livssituation familjen och hur man som daghemsper- sonal kan utveckla bemötandet och kommunikationen för att stöda familjen. Arbetet har ett personalperspektiv. Som teoretisk referensram valdes livskriser, professionell kom- munikation och fostringsgemenskap. Metoden som används är öppen gruppintervju. Jag utförde två stycken intervjuer på två daghem, där fyra totalt ur daghemspersonalen del- tog. Som analysmetod valdes innehållsanalys enligt Jacobsen (2012). Resultatet ger en inblick i personalens tankar och funderingar kring de olika teman som behandlas i in- tervjuerna. Resultatet kan delas upp i fyra kategorier: relationen föräldrar- daghemspersonal, barn i fokus, utmaningar och utveckling. . Resultatet enlig dessa ka- tegorier visar att livskrisen påverkar på många olika sätt, både barn och föräldrar. I ex- amensarbete framkommer det mycket om hur de påverkar relationen mellan familjen och daghemspersonalen, och det finns ens skillnad i bemötande gentemot barn och för- äldrar och hur viktig den relationen kan bli vid svåra livssituationer. Resultatet visar även att de finns flera olika utmaningar på olika plan för de olika parterna och utveckl- ing sker genom erfarenheter och litteratur och kurser. Crisis in life is something all individuals go through in one-way or another and there are different ways to get through them. The purpose of this thesis is to broaden the under- standing of life crises and examine how kindergarten personnel can respond to families in cris. Questions are how does a difficult life situation of the family and how that Kinder- garten personnel can develop the treatment and communication to support the family. This thesis has a staff perspective. As a theoretical framework was life crises, profession- al communications and parent-teacher relation chosen. The method used is open group interview. I did two interviews in two kindergartens, where four out of the total of day- care staff took part. As analysis method was chosen content analysis according to Jacob- sen (2012). The results give an insight into the staff's thoughts and reflections on the dif- ferent topics covered in the interviews. The result can be divided into four categories: the relationship parent-daycare staff, child focus, challenges and development. The result ac- cording to the categories shows that life crisis affects in many ways, both children and parents. The thesis reveals a lot about how they affect the relationship between family and daycare staff, and there is even a difference in the attitude towards children and par- ents and how important that relationship may be in difficult life situations. The results also show that they are different challenges at different levels for the various parties and development takes place through experience and literature and courses.