Kahvila Sataman Tornin alkoholitarjonnan uudistaminen
Gardemeister, Aleksi (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620951
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli muokata Kahvila Sataman Tornin alkoholitarjontaa toiminnan kannattavuuden parantamiseksi ja luoda tuotteita, joiden avulla tuotiin lisäarvoa yrityksen alkoholimyynnille. Lisäarvoa antaviksi tuotteiksi varmistuivat yrityksen nimikkobooli ja drinkkilista.
Kahvila osallistui opinnäytetyön toteutukseen antamalla käyttöön alkoholituotteiden osto- ja myyntiluvut, joiden perusteella yksittäisten tuotenimikkeiden kannattavuutta analysoitiin. Kahvila osallistui myös lisäarvotuotteiden tuotekehitykseen.
Työssä keskityttiin tuotevalikoiman kannattavuuden analysoinnin menetelmiin. Yleisen kannattavuuslaskennan menetelmien lisäksi yksittäisten tuotenimikkeiden kannattavuutta analysoitiin ABC -analyysilla. Tekijällä on työkokemusta useista eri anniskeluravintoloista joiden tuotevalikoimien laajuus ja painopiste erosivat toisistaan merkittävästi, joten hänellä oli jo hyvä käsitys siitä, millainen alkoholituotevalikoima olisi paras case-yritykselle.
Lopputuloksena syntyi lista ehdotuksia tuotevalikoiman kannattavuuden parantamiseksi, jota yritys voi toteuttaa itsenäisesti ja joka toimii ohjenuorana tulevaisuudessa. Yritykselle suunnitellut lisäarvopalvelut toteutettiin yhteisesti opinnäytetyön tekijän sekä yrityksen toimesta.
Kahvila osallistui opinnäytetyön toteutukseen antamalla käyttöön alkoholituotteiden osto- ja myyntiluvut, joiden perusteella yksittäisten tuotenimikkeiden kannattavuutta analysoitiin. Kahvila osallistui myös lisäarvotuotteiden tuotekehitykseen.
Työssä keskityttiin tuotevalikoiman kannattavuuden analysoinnin menetelmiin. Yleisen kannattavuuslaskennan menetelmien lisäksi yksittäisten tuotenimikkeiden kannattavuutta analysoitiin ABC -analyysilla. Tekijällä on työkokemusta useista eri anniskeluravintoloista joiden tuotevalikoimien laajuus ja painopiste erosivat toisistaan merkittävästi, joten hänellä oli jo hyvä käsitys siitä, millainen alkoholituotevalikoima olisi paras case-yritykselle.
Lopputuloksena syntyi lista ehdotuksia tuotevalikoiman kannattavuuden parantamiseksi, jota yritys voi toteuttaa itsenäisesti ja joka toimii ohjenuorana tulevaisuudessa. Yritykselle suunnitellut lisäarvopalvelut toteutettiin yhteisesti opinnäytetyön tekijän sekä yrityksen toimesta.