Vertailussa pilvipalveluiden ja verkko-opetusympäristön käytettävyys sähköisinä opiskelualustoina : esimerkkitapauksena sähköalan ja automaatiotekniikan opintomateriaalipankki
Tomminen, Antti (2015)
Tomminen, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520852
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on vertailla pilvipalveluiden ja verkkooppimisympäristöjen käytettävyyttä opetuksen sähköisinä alustoina. Vertailuun valittiin alustavan tarkastelun jälkeen verkko-oppimisympäristöistä käytetyin Moodle. Pilvipalveluista vertailuun valittiin OneDrive ja Google Drive. Vertailun perusteella pyrittiin löytämään käytettävyydeltään mielekkäin vaihtoehto esimerkkitapauksessa, jonka muodosti sähköalan ja automaatiotekniikan opintomateriaalipankin luominen sähköiselle opiskelualustalle.
Käytettävyysvertailun pohjana hyödynnettiin ISO 9241-11 standardia ja erityisesti Jakob Nielsenin heuristiikkaa sekä tietyiltä osin niin sanottua Fittsin lakia. Näiden käytettävyyden määritelmien pohjalta luotiin esimerkkitapaukseen soveltuva analyysikriteeristö, jonka avulla jokainen järjestelmä analysoitiin. Käytettävyysvertailun perusteella sähköiseksi alustaksi valittiin Google Drive, joka täytti kyseisessä tapauskontekstissa korostuvat kriteerit, muun muassa tiedostojen ja tehtävien joustavan muokkaamismahdollisuuden.
Opinnäytetyön toisessa vaiheessa käydään läpi materiaalipankin luomisprosessi ja siirtotyö sekä raportoidaan alustan toimivuudesta käytännössä. Lopuksi esitellään Google Drive -alustaa esimerkkitapauksessa käyttäville opettajilla teetetty lomakekysely, jonka roolina oli ennen kaikkea selvittää, toteutuvatko teoreettisella tasolla tarkastellut käytettävyyden ominaisuudet myös käytännössä. Kyselyn perusteella opettajat kokivat Google Driveen luodun materiaalipankin varsin hyödylliseksi ja käytettävyydeltään paikoin jopa erinomaiseksi.
Käytettävyysvertailun pohjana hyödynnettiin ISO 9241-11 standardia ja erityisesti Jakob Nielsenin heuristiikkaa sekä tietyiltä osin niin sanottua Fittsin lakia. Näiden käytettävyyden määritelmien pohjalta luotiin esimerkkitapaukseen soveltuva analyysikriteeristö, jonka avulla jokainen järjestelmä analysoitiin. Käytettävyysvertailun perusteella sähköiseksi alustaksi valittiin Google Drive, joka täytti kyseisessä tapauskontekstissa korostuvat kriteerit, muun muassa tiedostojen ja tehtävien joustavan muokkaamismahdollisuuden.
Opinnäytetyön toisessa vaiheessa käydään läpi materiaalipankin luomisprosessi ja siirtotyö sekä raportoidaan alustan toimivuudesta käytännössä. Lopuksi esitellään Google Drive -alustaa esimerkkitapauksessa käyttäville opettajilla teetetty lomakekysely, jonka roolina oli ennen kaikkea selvittää, toteutuvatko teoreettisella tasolla tarkastellut käytettävyyden ominaisuudet myös käytännössä. Kyselyn perusteella opettajat kokivat Google Driveen luodun materiaalipankin varsin hyödylliseksi ja käytettävyydeltään paikoin jopa erinomaiseksi.