Laatumaakarit : Lahden kaupungin lapsiperhepalvelujen laatupeli
Koukkula, Sini; Tiitinen, Anni (2015)
Koukkula, Sini
Tiitinen, Anni
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520841
Tiivistelmä
Laatumaakarit-laatupeli on tuotoksellinen ja työelämälähtöinen opinnäytetyö, jonka toimeksiantajana toimi Lahden kaupungin lapsiperhepalvelut. Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa lastensuojelutyöhön uusi palautteenkeruumenetelmä, laatupeli, jolla arvioidaan lastensuojelutyön laatua. Laatumaakarit on tavanomainen lautapeli, jota pelaamalla asiakkaan kanssa pyritään kartoittamaan lastensuojelutyön asiakasperheen palvelutyytyväisyyttä ja lastensuojelutyön laatua.
Tavoitteena oli valmistaa käyttäjäystävällinen ja lapsilähtöinen asiakaspalautemenetelmä, jonka avulla kerättävä asiakaspalaute olisi hyödynnettävissä työn kehittämisessä organisaation eri osa-alueilla. Laatupelin tarkoitus on osallistaa asiakasta omassa prosessissaan. Pelin sisältämät kysymykset herättävät pelaajia pohtimaan sijaishuollon toimintaa, tarkoituksena saada asiakkaan ääni kuuluviin omaa elämäänsä koskevissa asioissa. Lisäksi ohjaajan tehtävään kuuluu pelissä jakaa asiakkaalle tietoja lastensuojelutyöstä ja asiakkaan oikeuksista.
Teoreettisena viitekehyksenä työssä ovat laatu ja sen elementit mukaan lukien laadun arviointi lastensuojelun sijaishuollossa. Pelissä esiintyvät teemat arki, osallisuus ja turva kuuluvat työn myös teoriaosuuteen. Tutkimme näitä aiheita asiakkaan ja laadukkaan työn näkökulmasta.
Opinnäytetyöhön kuuluu laatupelin toimivuuden arviointi. Arviointi on osoittanut, että laatupeli on hyödyllinen väline, jonka avulla voidaan kerätä luotettavaa tietoa asiakkaiden kokemuksista lastensuojelussa. Työelämältä saatu palaute pelin toimivuudesta jätettiin toimeksiantajalle pelin jatkokehittämistä varten.
Tavoitteena oli valmistaa käyttäjäystävällinen ja lapsilähtöinen asiakaspalautemenetelmä, jonka avulla kerättävä asiakaspalaute olisi hyödynnettävissä työn kehittämisessä organisaation eri osa-alueilla. Laatupelin tarkoitus on osallistaa asiakasta omassa prosessissaan. Pelin sisältämät kysymykset herättävät pelaajia pohtimaan sijaishuollon toimintaa, tarkoituksena saada asiakkaan ääni kuuluviin omaa elämäänsä koskevissa asioissa. Lisäksi ohjaajan tehtävään kuuluu pelissä jakaa asiakkaalle tietoja lastensuojelutyöstä ja asiakkaan oikeuksista.
Teoreettisena viitekehyksenä työssä ovat laatu ja sen elementit mukaan lukien laadun arviointi lastensuojelun sijaishuollossa. Pelissä esiintyvät teemat arki, osallisuus ja turva kuuluvat työn myös teoriaosuuteen. Tutkimme näitä aiheita asiakkaan ja laadukkaan työn näkökulmasta.
Opinnäytetyöhön kuuluu laatupelin toimivuuden arviointi. Arviointi on osoittanut, että laatupeli on hyödyllinen väline, jonka avulla voidaan kerätä luotettavaa tietoa asiakkaiden kokemuksista lastensuojelussa. Työelämältä saatu palaute pelin toimivuudesta jätettiin toimeksiantajalle pelin jatkokehittämistä varten.