Adaptiivisen musiikin perusteet mobiilipeleissä
Aalto, Arttu (2015)
Aalto, Arttu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020282
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan adaptiivisen mobiilipelimusiikin erityispiirteitä ja lainalaisuuksia sekä sen tuottamiseen liittyviä tyypillisiä työtapoja ja tekniikoita. Työn tarkoitus on antaa musiikintekijälle hyvä pohja toimia mobiilipelialalla, joka on viime vuosina kasvattanut suosiotaan nopeasti ja tarjoaa jatkuvasti enemmän työmahdollisuuksia myös musiikin parissa työskenteleville. Työ pohjaa kirjallisiin lähteisiin sekä kirjoittajan omaan kokemukseen.
Ensin työssä määritellään ominaisuudet, jotka erottavat videopelimusiikin perinteisemmistä musiikkimuodoista, esimerkiksi äänilevystä. Nämä ovat epälineaarisuus ja adaptiivisuus, jotka määrittävät vahvasti videopelejä ylipäänsä. Niiden vaikutus musiikin tuottamiseen on työn keskiössä.
Seuraavaksi esitellään lyhyesti videopelimusiikin historiaa, joka on ennen kaikkea tarina teknisten rajoitteiden voittamisesta ja jatkuvasta muutoksesta. Mobiilialustojen myötä historia myös ikään kuin toistaa itseään rajoitteiden suhteen. Haasteita aiheuttaa muun muassa rajallinen suorituskyky, taajuusvaste ja stereokuva. Työ käy läpi näitä rajoitteita ja esittää niiden parissa työskentelyyn toimintatapoja ja ajatusmalleja. Lisäksi tutkitaan hieman mobiilipelien liiketoimintamalleja ja esitellään nykyaikaisen pelinkehityksen ydin, pelimoottori.
Työssä tutkitaan vielä pelialalla äänen kanssa työskentelyn perustyökaluja, ääniväliohjelmistoja, jotka ovat monella tapaa tehneet pelimusiikin tuottamisen helpommaksi lähestyä myös ilman ohjelmointiosaamista. Lopuksi esitellään yleisimpiä tekniikoita adaptiivisen musiikin tuottamiseksi ja eritellään niiden etuja ja ongelmia. Näitä tekniikoita ovat muun muassa horisontaalinen resekvensointi ja vertikaalinen reorkestraatio. Pohdintaosuudessa arvioidaan vielä alan tulevaisuudennäkymiä ja koulutusta Suomessa.
Ensin työssä määritellään ominaisuudet, jotka erottavat videopelimusiikin perinteisemmistä musiikkimuodoista, esimerkiksi äänilevystä. Nämä ovat epälineaarisuus ja adaptiivisuus, jotka määrittävät vahvasti videopelejä ylipäänsä. Niiden vaikutus musiikin tuottamiseen on työn keskiössä.
Seuraavaksi esitellään lyhyesti videopelimusiikin historiaa, joka on ennen kaikkea tarina teknisten rajoitteiden voittamisesta ja jatkuvasta muutoksesta. Mobiilialustojen myötä historia myös ikään kuin toistaa itseään rajoitteiden suhteen. Haasteita aiheuttaa muun muassa rajallinen suorituskyky, taajuusvaste ja stereokuva. Työ käy läpi näitä rajoitteita ja esittää niiden parissa työskentelyyn toimintatapoja ja ajatusmalleja. Lisäksi tutkitaan hieman mobiilipelien liiketoimintamalleja ja esitellään nykyaikaisen pelinkehityksen ydin, pelimoottori.
Työssä tutkitaan vielä pelialalla äänen kanssa työskentelyn perustyökaluja, ääniväliohjelmistoja, jotka ovat monella tapaa tehneet pelimusiikin tuottamisen helpommaksi lähestyä myös ilman ohjelmointiosaamista. Lopuksi esitellään yleisimpiä tekniikoita adaptiivisen musiikin tuottamiseksi ja eritellään niiden etuja ja ongelmia. Näitä tekniikoita ovat muun muassa horisontaalinen resekvensointi ja vertikaalinen reorkestraatio. Pohdintaosuudessa arvioidaan vielä alan tulevaisuudennäkymiä ja koulutusta Suomessa.