ILO – Iloista Liikkumista Omatoimisesti : 3–5 -vuotiaiden lasten omatoimisen fyysisen aktiivisuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa
Hinkkanen, Annakaisa; AbbasMamode, Milena (2015)
Hinkkanen, Annakaisa
AbbasMamode, Milena
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520794
Tiivistelmä
Viimeaikaisissa tutkimuksissa on herännyt huoli lasten vähäisestä fyysisestä aktiivisuudesta. Leikki-ikäinen lapsi viettää suurimman osan päivästä päiväkodissa, jolloin varhaiskasvatuksen rooli on merkittävässä osassa. Valtakunnallisten varhaiskasvatuksen liikuntasuositusten mukaan lapsen tulisi liikkua reippaasti vähintään 2 tuntia päivässä. Lisäksi lapsen tulee saada harjoittaa päivittäin motorisia taitoja monipuolisissa ympäristöissä.
Lapsen päivä koostuu suurimmaksi osaksi muusta, kuin ohjatusta toiminnasta. Päiväkodeissa ohjattujen tuokioiden toiminnansuunnitteluun käytetään paljon resursseja ja aikaa, vaikka lapsen kannalta merkittävämpää olisi fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärä.
Tyypilliseen päivähoitopäivään sisältyy useita hetkiä, joissa on mahdollista kannustaa ja toteuttaa lapsen fyysistä aktiivisuutta. Ohjatun liikunnan lisäksi myös muihin toimintoihin sekä siirtymävaiheisiin voidaan sisällyttää liikuntaa.
Opinnäytetyössä käsitellään fyysisen aktiivisuuden vaikutuksia mm. motorisiin taitoihin, fyysiseen kasvuun ja terveyteen sekä oppimiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda konkreettinen keino lasten omatoimisen fyysisen aktiivisuuden tukemiseen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä tuottaen kuvakortit teoriatietoon pohjautuen. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Wessmanninmäen päiväkoti Jyväskylässä, joka toimii pilottipäiväkotina ”Ilo kasvaa liikkuen”- hankkeessa. Toimeksiantajan toive oli saada käytännöllisiä ohjeita tilanteisiin, joissa ovat todenneet lasten olevan inaktiivisia. Kuvakortit otetaan käyttöön uudessa Wessmanninmäen päiväkodissa Tammikuussa 2016.
Lapsen päivä koostuu suurimmaksi osaksi muusta, kuin ohjatusta toiminnasta. Päiväkodeissa ohjattujen tuokioiden toiminnansuunnitteluun käytetään paljon resursseja ja aikaa, vaikka lapsen kannalta merkittävämpää olisi fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärä.
Tyypilliseen päivähoitopäivään sisältyy useita hetkiä, joissa on mahdollista kannustaa ja toteuttaa lapsen fyysistä aktiivisuutta. Ohjatun liikunnan lisäksi myös muihin toimintoihin sekä siirtymävaiheisiin voidaan sisällyttää liikuntaa.
Opinnäytetyössä käsitellään fyysisen aktiivisuuden vaikutuksia mm. motorisiin taitoihin, fyysiseen kasvuun ja terveyteen sekä oppimiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda konkreettinen keino lasten omatoimisen fyysisen aktiivisuuden tukemiseen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä tuottaen kuvakortit teoriatietoon pohjautuen. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Wessmanninmäen päiväkoti Jyväskylässä, joka toimii pilottipäiväkotina ”Ilo kasvaa liikkuen”- hankkeessa. Toimeksiantajan toive oli saada käytännöllisiä ohjeita tilanteisiin, joissa ovat todenneet lasten olevan inaktiivisia. Kuvakortit otetaan käyttöön uudessa Wessmanninmäen päiväkodissa Tammikuussa 2016.