Joukkorahoituksen taloudellinen vaikutus startup-yritykselle
Lakkapää, Tommi (2015)
Lakkapää, Tommi
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120341
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutustua joukkorahoitukseen ilmiönä ja analysoida sen taloudellisia vaikutuksia uudelle liiketoiminnalle. Tavoitteena oli saada kokonaisvaltainen kuva joukkorahoituskampanjasta, sen asettamista haasteis-ta sekä sen tuomista hyödyistä yrityksille.
Joukkorahoitusta tutkittiin yrityksen taloushallinnon ja joukkorahoituksen teori-an kautta, analysoimalla onnistuneita joukkorahoituskampanjoita. Tutkimuk-sessa selvitettiin joukkorahoituksen eroja perinteisempiin rahoitusvaihtoehtoi-hin. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena.
Tutkimuksessa osoitetiin että joukkorahoituksen tuoma arvo yritykselle ei rajoi-tu ainoastaan kampanjasta saatavaan taloudelliseen pääomaan. Joukkorahoi-tus antoi yritykselle paljon medianäkyvyyttä sekä avasi uusia markkinoita. Joukkorahoituksesta yritys sai tarkkaa tietoa yrityksen tuotteen tai palvelun kiinnostavuudesta loppuasiakkaiden keskuudessa. Rahoituskanavana joukko-rahoitus osoittautui olevan taloudellisesti kannattamattomampi verrattuna mui-hin rahoitusvaihtoehtoihin. Joukkorahoitus kuitenkin paransi yrityksen mah-dollisuuksia saada muita rahoituksia ja teki niistä edullisempia yritykselle.
Tutkimus osoitti, ettei joukkorahoitus ollut yrityksille ainoa käytössä oleva rahoi-tus kanava, vaan yksi keino muiden joukossa kerätä rahoitusta. Onnistunut joukkorahoituskampanja paransi yrityksen mahdollisuuksia kerätä rahoitusta muilta kanavilta.
Joukkorahoitusta tutkittiin yrityksen taloushallinnon ja joukkorahoituksen teori-an kautta, analysoimalla onnistuneita joukkorahoituskampanjoita. Tutkimuk-sessa selvitettiin joukkorahoituksen eroja perinteisempiin rahoitusvaihtoehtoi-hin. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena.
Tutkimuksessa osoitetiin että joukkorahoituksen tuoma arvo yritykselle ei rajoi-tu ainoastaan kampanjasta saatavaan taloudelliseen pääomaan. Joukkorahoi-tus antoi yritykselle paljon medianäkyvyyttä sekä avasi uusia markkinoita. Joukkorahoituksesta yritys sai tarkkaa tietoa yrityksen tuotteen tai palvelun kiinnostavuudesta loppuasiakkaiden keskuudessa. Rahoituskanavana joukko-rahoitus osoittautui olevan taloudellisesti kannattamattomampi verrattuna mui-hin rahoitusvaihtoehtoihin. Joukkorahoitus kuitenkin paransi yrityksen mah-dollisuuksia saada muita rahoituksia ja teki niistä edullisempia yritykselle.
Tutkimus osoitti, ettei joukkorahoitus ollut yrityksille ainoa käytössä oleva rahoi-tus kanava, vaan yksi keino muiden joukossa kerätä rahoitusta. Onnistunut joukkorahoituskampanja paransi yrityksen mahdollisuuksia kerätä rahoitusta muilta kanavilta.