Työn ilo päiväkotityössä : Selvitys työn ilon merkityksistä vuorovaikutussuhteissa
Olsen, Sini (2015)
Olsen, Sini
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120353
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erään yksityisen päiväkotiorganisaation työntekijöiden käsityksiä työn ilosta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä työn ilo tarkoittaa päiväkotityössä, mitkä tekijät vaikuttavat siihen ja miten työn iloa voidaan lisätä ammatillisen vuorovaikutuksen ja muiden keinojen avulla.
Tutkimus toteutettiin kertomuksellista eläytymismenetelmää käyttäen. Päiväkotiyrityksen jokaiseen yksikköön annettiin työntekijöille valmiita kehyskertomuksia joko negatiivisien tai positiivisien variaatioiden mukaisesti kirjoitettaviksi. Ohjeen mukaisesti tutkimukseen osallistuminen vei 20 minuuttia kunkin osallistujan aikaa. Aineisto kerättiin eri yksiköistä kesän 2015 aikana. Tutkimuksen ohjeistus toteutettiin päiväkodin vastuuhenkilöiden kautta. Aineiston sisällön analyysi toteutettiin kategorioimalla aineistoa samankaltaisuuksien ja eroavaisuuksien mukaan.
Tulokset osoittivat työn ilon päiväkodissa olevan monen osatekijän summa. Kiteytettynä: työn iloon päiväkotityössä vaikuttavat työntekijään, organisaatioon ja lapsiin liittyvät tekijät. Terveys, positiivinen asenne, yksityiselämän voimavarat ja mahdollisuus itsensä toteuttamiseen sekä kehittämiseen ovat työntekijään liittyviä asioita. Organisaatioon liittyviä tekijöitä, jotka vaikuttavat positiivisesti työn iloon, ovat hyvä johtaminen, kehittäminen sekä riittävät resurssit. Tulokset osoittavat myös päiväkotityön erityisyyden lasten kasvun, kehityksen, oppimisen ja onnistumisen kautta tulevasta ilosta. Ammatillinen vuorovaikutus on perustana työn ilolle päiväkotityössä. Tulosten mukaan ammatillisen vuorovaikutuksen avulla voidaan lisätä työn iloa suhteessa työntekijään, organisaatioon ja lapsiin. Tämä voi tapahtua esimerkiksi kiinnittämällä huomiota kasvatusyhteisössä sekä lasten että aikuisten kunnioittavaan kohtaamiseen, yleisiin käytöstapoihin, yhteistyöhön, kannustamiseen, arvostukseen ja rakentavaan palautteeseen.
Tutkimus toteutettiin kertomuksellista eläytymismenetelmää käyttäen. Päiväkotiyrityksen jokaiseen yksikköön annettiin työntekijöille valmiita kehyskertomuksia joko negatiivisien tai positiivisien variaatioiden mukaisesti kirjoitettaviksi. Ohjeen mukaisesti tutkimukseen osallistuminen vei 20 minuuttia kunkin osallistujan aikaa. Aineisto kerättiin eri yksiköistä kesän 2015 aikana. Tutkimuksen ohjeistus toteutettiin päiväkodin vastuuhenkilöiden kautta. Aineiston sisällön analyysi toteutettiin kategorioimalla aineistoa samankaltaisuuksien ja eroavaisuuksien mukaan.
Tulokset osoittivat työn ilon päiväkodissa olevan monen osatekijän summa. Kiteytettynä: työn iloon päiväkotityössä vaikuttavat työntekijään, organisaatioon ja lapsiin liittyvät tekijät. Terveys, positiivinen asenne, yksityiselämän voimavarat ja mahdollisuus itsensä toteuttamiseen sekä kehittämiseen ovat työntekijään liittyviä asioita. Organisaatioon liittyviä tekijöitä, jotka vaikuttavat positiivisesti työn iloon, ovat hyvä johtaminen, kehittäminen sekä riittävät resurssit. Tulokset osoittavat myös päiväkotityön erityisyyden lasten kasvun, kehityksen, oppimisen ja onnistumisen kautta tulevasta ilosta. Ammatillinen vuorovaikutus on perustana työn ilolle päiväkotityössä. Tulosten mukaan ammatillisen vuorovaikutuksen avulla voidaan lisätä työn iloa suhteessa työntekijään, organisaatioon ja lapsiin. Tämä voi tapahtua esimerkiksi kiinnittämällä huomiota kasvatusyhteisössä sekä lasten että aikuisten kunnioittavaan kohtaamiseen, yleisiin käytöstapoihin, yhteistyöhön, kannustamiseen, arvostukseen ja rakentavaan palautteeseen.