Tietohallinnon sisäisen viestinnän kehittäminen : Case Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä
Piiroinen, Merja-Kaarina (2015)
Piiroinen, Merja-Kaarina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020221
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee työyhteisöviestintää ja sen merkitystä organisaation toiminnassa. Työ etsii vastauksia, keinoja ja ideoita tavoitteellisen viestinnän toteuttamiseen. Viestintä on mukana kaikessa työyhteisön toiminnassa. Vaikka ylin tiedottamisen vastuu on yleensä johdolla, osallistuvat kaikki viestintään joko viestijöinä tai vastaanottajina. Sujuva sisäinen viestintä jakaa tietoa, luo positiivista ilmapiiriä ja vaikuttaa myös työyhteisön maineeseen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajaorganisaation tietohallinnon sisäisen viestinnän toimivuutta, oikea-aikaisuutta, laatua ja tasapuolisuutta sekä selventää käytössä olevien viestintävälineiden käyttöä. Tutkimuskohteena oleva viestintä rajattiin tietohallintotiimin sisälle. Tässä tutkimuksessa ei tarkasteltu koko organisaation tai sidosryhmien viestintää. Työn avulla haluttiin selvittää myös se, mitkä eri viestinnän välineistä tukevat parhaiten tietohallinnon sisäistä viestintää. Opinnäytetyön ensisijaisena ajatuksena oli, että tietohallinto voisi parantaa sisäistä viestintäänsä sekä hyödyntää viestinnässä heille sopivimpia viestintäkanavia ja tapoja.
Tutkimustapana käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty koko opinnäytetyöni ajan yhdistettyjä metodeita, mikä mahdollisti aineistojen läpikäynnin sekä laadullisesta että määrällisestä näkökulmasta. Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin määrällistä menetelmää: lomakekyselyä. Aineiston analyysissa käytettiin myös laadullista menetelmää hyödyntäen aikaisempia tutkimuksia, alan kirjallisuutta ja omakohtaisia kokemuksia kohdeorganisaatiosta. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on työyhteisöviestintä. Tutkimuksen tulokset käsiteltiin teemoittain.
Opinnäytetyön toteuttaminen perustui teoreettiseen viitekehykseen, jossa perehdyttiin työyhteisöviestintään ja viestinnän eri kanaviin alan tutkimuksien ja kirjallisuuden kautta. Tätä teoriaperustaa seuraa tutkimusosuus, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimusosuuden jälkeen seuraa osio, jossa tutkimuksen tuloksia on analysoitu ja esitetty niihin perustuvat johtopäätökset ja ehdotukset jatkotoimenpiteiksi.
Tutkimustulosten mukaan tietohallinnon työyhteisöviestintää tulisi kehittää. Henkilöstö työskentelee eri toimipisteissä koulutuskuntayhtymän alueella. Eri toimipisteissä työskentelyn johdosta onnistuneen viestinnän merkitys ja hyvät vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä ominaisuuksia työn kehittävyyden ja viestinnän tasa-arvoisuuden saavuttamiseksi. Tietohallinnon sisällä olevien ammattiryhmittymien keskinäistä viestintää tulee kehittää. Sillä on selkeä vaikutus myös henkilöstön oman työn kehittävyyteen ja asiakkaille tuotettavien palveluiden laatuun. Henkilöstön kehittämisen tueksi tarvitaan selkeä viestintäsuunnitelma ja viestinnän asiat on hyvä aikatauluttaa, jotta ne toimivat käytännössä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajaorganisaation tietohallinnon sisäisen viestinnän toimivuutta, oikea-aikaisuutta, laatua ja tasapuolisuutta sekä selventää käytössä olevien viestintävälineiden käyttöä. Tutkimuskohteena oleva viestintä rajattiin tietohallintotiimin sisälle. Tässä tutkimuksessa ei tarkasteltu koko organisaation tai sidosryhmien viestintää. Työn avulla haluttiin selvittää myös se, mitkä eri viestinnän välineistä tukevat parhaiten tietohallinnon sisäistä viestintää. Opinnäytetyön ensisijaisena ajatuksena oli, että tietohallinto voisi parantaa sisäistä viestintäänsä sekä hyödyntää viestinnässä heille sopivimpia viestintäkanavia ja tapoja.
Tutkimustapana käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty koko opinnäytetyöni ajan yhdistettyjä metodeita, mikä mahdollisti aineistojen läpikäynnin sekä laadullisesta että määrällisestä näkökulmasta. Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin määrällistä menetelmää: lomakekyselyä. Aineiston analyysissa käytettiin myös laadullista menetelmää hyödyntäen aikaisempia tutkimuksia, alan kirjallisuutta ja omakohtaisia kokemuksia kohdeorganisaatiosta. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on työyhteisöviestintä. Tutkimuksen tulokset käsiteltiin teemoittain.
Opinnäytetyön toteuttaminen perustui teoreettiseen viitekehykseen, jossa perehdyttiin työyhteisöviestintään ja viestinnän eri kanaviin alan tutkimuksien ja kirjallisuuden kautta. Tätä teoriaperustaa seuraa tutkimusosuus, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimusosuuden jälkeen seuraa osio, jossa tutkimuksen tuloksia on analysoitu ja esitetty niihin perustuvat johtopäätökset ja ehdotukset jatkotoimenpiteiksi.
Tutkimustulosten mukaan tietohallinnon työyhteisöviestintää tulisi kehittää. Henkilöstö työskentelee eri toimipisteissä koulutuskuntayhtymän alueella. Eri toimipisteissä työskentelyn johdosta onnistuneen viestinnän merkitys ja hyvät vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä ominaisuuksia työn kehittävyyden ja viestinnän tasa-arvoisuuden saavuttamiseksi. Tietohallinnon sisällä olevien ammattiryhmittymien keskinäistä viestintää tulee kehittää. Sillä on selkeä vaikutus myös henkilöstön oman työn kehittävyyteen ja asiakkaille tuotettavien palveluiden laatuun. Henkilöstön kehittämisen tueksi tarvitaan selkeä viestintäsuunnitelma ja viestinnän asiat on hyvä aikatauluttaa, jotta ne toimivat käytännössä.