Hallinnoimattomat dll-tiedostot ja automaatiotestaus
Jukola, Lasse (2015)
Jukola, Lasse
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920111
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutustua hallinnoimattomien dll-tiedostojen käyttöön pelien automaatiotestauksessa. Hallinnoimattomien dll-tiedostojen avulla toteutetun automaatiotestaustekoälyn korvaaminen olisi mahdollista ilman itse pelin koodin uudelleen kääntämistä, jolloin pelin eri osia voitaisiin testata erilaisilla tekoälyillä. Tämä mahdollistaa testaustekoälyn iteroivan kehityksen itsenäisesti itse pelin kehityksen ohessa. Tätä varten toteutettiin pieni peliprojekti jonka tekoäly on toteutettu hallinnoimattomilla dll-tiedostoilla, jotka ladataan pelin ajonaikana.
Työssä käytetty tekoälyn toteutustapa on mahdollinen. Tekoäly on mahdollista ladata ajon aikana ja se toimii täysin itsenäisenä kokonaisuutena. Rajapinnan suurimpana ongelmana on tiedonsiirron kankeus pelin ja tekoälyn välillä. Tietojen muuntaminen sopivaan objektimuotoon vaatii huolellisuutta ja sen päivittäminen on vaivalloista. Siirtoa voidaan parantaa huomattavasti serialisoimalla data tekstimuotoiseksi ennen siirtoa.
Työssä käytetty tekoälyn toteutustapa on mahdollinen. Tekoäly on mahdollista ladata ajon aikana ja se toimii täysin itsenäisenä kokonaisuutena. Rajapinnan suurimpana ongelmana on tiedonsiirron kankeus pelin ja tekoälyn välillä. Tietojen muuntaminen sopivaan objektimuotoon vaatii huolellisuutta ja sen päivittäminen on vaivalloista. Siirtoa voidaan parantaa huomattavasti serialisoimalla data tekstimuotoiseksi ennen siirtoa.