Försäljningsdriven marknadsföring : En undersökning i hur försäljningsdriven marknadsföring inverkar på företag och dess sökmotormarknadsföring
Mullo, David (2015)
Mullo, David
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120919977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120919977
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om att kraven på mätbarhet som gäller marknadsföringsinvesteringar ökar allt mer och mer inom företag. Kraven har lett till att man utvecklat en relativt ny term som används inom marknadsföring som kallas försäljningsdriven marknadsföring, där man fokuserar på vissa nyckeltal som till exempel ROI och CPA. Tidigare har företag varit nöjda med att se att de har många besökare på sin hemsida via annonsering. Det ökade kravet har gjort att företag fokuserar allt mer på de riktiga intäkterna som en annons genererar. Detta i sin tur leder till att marknadsföringsavdelningar har ett större krav på att visa vad de olika marknadsföringskanalerna som de använder ger tillbaka till företaget i form av intäkter.
Syftet med examensarbetet är få en djupare förståelse om vad försäljningsdriven marknadsföring är och hur det påverkar sökmotormarknadsföring, som är en av de mest använda marknadsföringsmetoderna. För att uppnå detta genomförde jag en kvalitativ fallstudie på en marknadsföringsbyrå i Åbo. Insamling av information gjorde jag genom att intervjua ett proffs på marknadsföringsbyrån som arbetat med försäljningsdriven marknadsföring sedan början av 2000-talet. Tanken var även att kartlägga möjligheterna för företag att använda sig av en mer kostnadseffektiv marknadsföring. Det visade sig att företag generellt sätt uppskattar det nya arbetssättet inom marknadsföring, eftersom det är mer fördelaktigt att använda för dem. Genom studien insåg jag att detta gynnar marknadsföringsbyråer mera, eftersom försäljningsdriven marknadsföring utvecklar mer långsiktiga förhållanden med sina kunder. The thesis is about that the requirements for measurability of marketing investment increases more and more in companies. The requirements have developed a relatively new term used in marketing called sales driven marketing, where the focus is on some key figures such as ROI and CPA. Previously companies have been pleased to see that they have many visitors at their websites through advertising. The increased demand has however meant that companies are focusing more and more on the real revenue an ad generates. Which in turn leads to that the marketing departments have a greater need to show what the different marketing channels they use give back to the company in terms of revenue.
The purpose of the study is to gain a deeper understanding of what sales driven marketing is and how it affects search engine marketing, which is one of the most used marketing methods. To achieve this, I conducted a qualitative case study of a marketing agency here in Turku. To collect the needed empirical data I interviewed a pro working at the marketing agency. He has worked with sales driven marketing since the early 2000s. The idea is to illustrate the possibilities for companies to use more cost-effective marketing. The research findings show that companies generally appreciate the new approach in marketing, because of that it is more advantageous to use. Through the study I realized that this benefits the marketing agencies more, because sales driven marketing develops long-term relationships with their clients.
Syftet med examensarbetet är få en djupare förståelse om vad försäljningsdriven marknadsföring är och hur det påverkar sökmotormarknadsföring, som är en av de mest använda marknadsföringsmetoderna. För att uppnå detta genomförde jag en kvalitativ fallstudie på en marknadsföringsbyrå i Åbo. Insamling av information gjorde jag genom att intervjua ett proffs på marknadsföringsbyrån som arbetat med försäljningsdriven marknadsföring sedan början av 2000-talet. Tanken var även att kartlägga möjligheterna för företag att använda sig av en mer kostnadseffektiv marknadsföring. Det visade sig att företag generellt sätt uppskattar det nya arbetssättet inom marknadsföring, eftersom det är mer fördelaktigt att använda för dem. Genom studien insåg jag att detta gynnar marknadsföringsbyråer mera, eftersom försäljningsdriven marknadsföring utvecklar mer långsiktiga förhållanden med sina kunder.
The purpose of the study is to gain a deeper understanding of what sales driven marketing is and how it affects search engine marketing, which is one of the most used marketing methods. To achieve this, I conducted a qualitative case study of a marketing agency here in Turku. To collect the needed empirical data I interviewed a pro working at the marketing agency. He has worked with sales driven marketing since the early 2000s. The idea is to illustrate the possibilities for companies to use more cost-effective marketing. The research findings show that companies generally appreciate the new approach in marketing, because of that it is more advantageous to use. Through the study I realized that this benefits the marketing agencies more, because sales driven marketing develops long-term relationships with their clients.