Kuluttajan ostokäyttäytyminen ja asiakastyytyväisyys - Case: KatuKenkä Oy
Kinnunen, Marika (2015)
Kinnunen, Marika
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719759
Tiivistelmä
Kuluttajakäyttäytyminen on laaja tutkimusala, johon sisältyy ostamiseen ja käyttäytymiseen liittyviä prosesseja. Näiden prosessien tarkoituksena on tyydyttää kuluttajien toiveet ja tarpeet. Yrityksen kannalta kuluttajan ostokäyttäytymisen ymmärtäminen on tärkeää. Sen avulla kuluttajan tarpeita kyetään ymmärtämään, ja tällä tavoin yritys onnistuu hankkimaan sille tarpeellisia asiakkaita.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuluttajien ostokäyttäytymistä kenkien ostamisen näkökulmasta. Tutkimuksen toimeksiantaja oli suomussalmelainen kenkäyritys KatuKenkä Oy. Tutkimuksen avulla haluttiin myös selvittää myös selvittää toimeksiantajayrityksen asiakkaiden tyytyväisyyttä muun muassa tuotevalikoimaan ja hintatasoon. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle uutta tietoa muun muassa kehitettävistä kohteista sekä asiakastyytyväisyyden tasosta.
Opinnäytteen teoriaosuus muodostuu kuluttajakäyttäytymisestä sekä ostopäätöksen prosessista. Teoriassa käydään läpi myös lyhyesti erikoiskauppa ja sen tulevaisuus, kun vastassa on yhtä yleistyvämpi verkkokauppa. Empiirinen osuus toteutettiin kyselylomakkeella, jota jaettiin KatuKengän asiakkaille paperisena versiona ja sähköisessä muodossa.
Tutkimuksessa saatiin selville, että kenkiä oli viimeisen vuoden aikana ostettu eniten kenkäliikkeistä. Vapaa-ajan- ja juhlakenkiin oltiin valmiita käyttämään suunnilleen yhtä paljon rahaa (50-79 euroa). Tärkeimpiä kenkien ominaisuuksia olivat hinta ja ulkonäkö. Kuluttajat olivat viimeksi kuluneen vuoden aikana ostaneet itselleen kenkiä suurimmaksi osaksi 1-3 paria. Pääsääntöisesti KatuKengän toimintaan on oltu tyytyväisiä, erityisesti asiakaspalvelun ystävällisyyteen ja asiantuntevuuteen. Eniten tyytymättömyyttä oli valikoiman laajuutta ja hintatasoa kohtaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuluttajien ostokäyttäytymistä kenkien ostamisen näkökulmasta. Tutkimuksen toimeksiantaja oli suomussalmelainen kenkäyritys KatuKenkä Oy. Tutkimuksen avulla haluttiin myös selvittää myös selvittää toimeksiantajayrityksen asiakkaiden tyytyväisyyttä muun muassa tuotevalikoimaan ja hintatasoon. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle uutta tietoa muun muassa kehitettävistä kohteista sekä asiakastyytyväisyyden tasosta.
Opinnäytteen teoriaosuus muodostuu kuluttajakäyttäytymisestä sekä ostopäätöksen prosessista. Teoriassa käydään läpi myös lyhyesti erikoiskauppa ja sen tulevaisuus, kun vastassa on yhtä yleistyvämpi verkkokauppa. Empiirinen osuus toteutettiin kyselylomakkeella, jota jaettiin KatuKengän asiakkaille paperisena versiona ja sähköisessä muodossa.
Tutkimuksessa saatiin selville, että kenkiä oli viimeisen vuoden aikana ostettu eniten kenkäliikkeistä. Vapaa-ajan- ja juhlakenkiin oltiin valmiita käyttämään suunnilleen yhtä paljon rahaa (50-79 euroa). Tärkeimpiä kenkien ominaisuuksia olivat hinta ja ulkonäkö. Kuluttajat olivat viimeksi kuluneen vuoden aikana ostaneet itselleen kenkiä suurimmaksi osaksi 1-3 paria. Pääsääntöisesti KatuKengän toimintaan on oltu tyytyväisiä, erityisesti asiakaspalvelun ystävällisyyteen ja asiantuntevuuteen. Eniten tyytymättömyyttä oli valikoiman laajuutta ja hintatasoa kohtaan.