Pätevöityminen tilintarkastajaksi Haaga-Heliassa
Poldve, Sander (2015)
Poldve, Sander
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719686
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli käydä läpi tilintarkastusta, Haaga-Helian laskentatoimen kursseja ja kurssin tehtäviä. Kokonaisuutena opinnäytetyö tarjosi näkökulman, miten Haaga-Helia valmisti opiskelijaa tilintarkastusammattiin.
Opinnäytetyö oli portfoliomallinen. Teoriaosuus sisälsi teoriaa kirjanpidosta, tilintarkastuksesta sekä osuuden Haaga-Helian laskentatoimen kursseista. Empiriaosassa käsiteltiin kahta eri oppimistehtävää laskentatoimen kursseilta. Oppimistehtävät valikoituivat opinnäytetyö-hön sen perusteella, mitä olin itse kokenut oman oppimisen kannalta tärkeimmiksi ja myös siksi, että tehtävistä oli ollut paljon hyötyä työurani alkutaipaleella.
Ensimmäinen oppimistehtävä oli kirjanpidon tehtävä, jossa opiskelijat laativat kuvitteellisen yrityksen tilikauden kahden viimeisimmän kuukauden kirjanpidon sekä tilinpäätöksen. Toisessa oppimistehtävässä käytiin läpi kuvitteellisen yhtiön Zorga Oy:n tilinpäätöstarkastuksen työpapereita. Tämä tehtävä olikin suuressa roolissa opinnäytetyössä, sillä tähän minulla oli eniten annettavaa kokemusteni perusteella.
Haaga-Helia tarjosi hyvin laajasti laskentatoimen kursseja opiskelijoille. Melkeinpä kaikista näistä kursseista oli hyötyä opiskelijoille tilintarkastusta silmällä pitäen. Opinnäytetyössä läpikäydyt tehtävät olivat erittäin hyödyllisiä työuralla. Kirjanpidon tehtävän läpikäynti loi perustaa tilintarkastustehtävän läpikäynnille, koska kirjanpidon osaaminen oli välttämätöntä tilintarkastajalle. Tehtävät olivat hyvin laajoja ja materiaaleja oli hyvin paljon. Tehtävissä onnistumisen kannalta opiskelijoiden oli paneuduttava asiaan perusteellisesti. Mikäli näin toimitaan, opiskelijat saivat hyvän perustan omalle osaamiselle ja tulevalle työuralle
Opinnäytetyö oli portfoliomallinen. Teoriaosuus sisälsi teoriaa kirjanpidosta, tilintarkastuksesta sekä osuuden Haaga-Helian laskentatoimen kursseista. Empiriaosassa käsiteltiin kahta eri oppimistehtävää laskentatoimen kursseilta. Oppimistehtävät valikoituivat opinnäytetyö-hön sen perusteella, mitä olin itse kokenut oman oppimisen kannalta tärkeimmiksi ja myös siksi, että tehtävistä oli ollut paljon hyötyä työurani alkutaipaleella.
Ensimmäinen oppimistehtävä oli kirjanpidon tehtävä, jossa opiskelijat laativat kuvitteellisen yrityksen tilikauden kahden viimeisimmän kuukauden kirjanpidon sekä tilinpäätöksen. Toisessa oppimistehtävässä käytiin läpi kuvitteellisen yhtiön Zorga Oy:n tilinpäätöstarkastuksen työpapereita. Tämä tehtävä olikin suuressa roolissa opinnäytetyössä, sillä tähän minulla oli eniten annettavaa kokemusteni perusteella.
Haaga-Helia tarjosi hyvin laajasti laskentatoimen kursseja opiskelijoille. Melkeinpä kaikista näistä kursseista oli hyötyä opiskelijoille tilintarkastusta silmällä pitäen. Opinnäytetyössä läpikäydyt tehtävät olivat erittäin hyödyllisiä työuralla. Kirjanpidon tehtävän läpikäynti loi perustaa tilintarkastustehtävän läpikäynnille, koska kirjanpidon osaaminen oli välttämätöntä tilintarkastajalle. Tehtävät olivat hyvin laajoja ja materiaaleja oli hyvin paljon. Tehtävissä onnistumisen kannalta opiskelijoiden oli paneuduttava asiaan perusteellisesti. Mikäli näin toimitaan, opiskelijat saivat hyvän perustan omalle osaamiselle ja tulevalle työuralle