Taitaja 2015 : Semifinaalin kilpailutehtävät
Korkiamäki, Jarmo (2015)
Korkiamäki, Jarmo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419497
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella kilpailutehtävät Taitaja 2015 -semifinaaliin ja samalla kerätä tietoa sekä kehittää Taitaja 2016 -finaalissa käytettäviä kilpailutehtäviä. Tarkoituksena oli suunnitella kilpailutehtävät vastaamaan paremmin nykyajan korjaamossa tapahtuvaa toimintaa sekä sen haasteita.
Semifinaalin kilpailutehtäviin suunniteltiin uusia toimenpiteitä ja näiden uusien menetelmien toimivuutta testattiin semifinaalin yhteydessä, joten kilpailijat olivat siis mukana kehittämässä kilpailutehtäviä. Semifinaalin lopuksi järjestettiin kysely, jonka avulla selvitettiin, kuinka hyvin uudet kilpailutehtävät olivat toimineet. Myös kilpailutehtävien arviointikaavakkeet piti uudistaa täysin, niin että jokainen kilpailutehtävässä suoritettu toimenpide voidaan arvostella ja pisteyttää erikseen. Samalla myös pisteiden antaminen tulisi olla mahdollisimman helppoa. Ammatillisen koulutuksen uudistuva opetussuunnitelma toi mukanaan lisähaasteita, koska semifinaaleissa käytettiin vanhaa opetussuunnitelmaa ja Taitaja 2016 -finaalissa käytetään uutta opetussuunnitelmaa.
Tämän opinnäytetyön tuloksia tullaan käyttämään Taitaja 2016-finaalin kilpailutehtäviä suunniteltaessa.
Semifinaalin kilpailutehtäviin suunniteltiin uusia toimenpiteitä ja näiden uusien menetelmien toimivuutta testattiin semifinaalin yhteydessä, joten kilpailijat olivat siis mukana kehittämässä kilpailutehtäviä. Semifinaalin lopuksi järjestettiin kysely, jonka avulla selvitettiin, kuinka hyvin uudet kilpailutehtävät olivat toimineet. Myös kilpailutehtävien arviointikaavakkeet piti uudistaa täysin, niin että jokainen kilpailutehtävässä suoritettu toimenpide voidaan arvostella ja pisteyttää erikseen. Samalla myös pisteiden antaminen tulisi olla mahdollisimman helppoa. Ammatillisen koulutuksen uudistuva opetussuunnitelma toi mukanaan lisähaasteita, koska semifinaaleissa käytettiin vanhaa opetussuunnitelmaa ja Taitaja 2016 -finaalissa käytetään uutta opetussuunnitelmaa.
Tämän opinnäytetyön tuloksia tullaan käyttämään Taitaja 2016-finaalin kilpailutehtäviä suunniteltaessa.