"Tehdään ja ollaan yhdessä" : lasten vertaissuhteet ja niiden tukeminen päiväkodin lapsiyhteisössä
Jantunen, Maria (2015)
Jantunen, Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419526
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lasten vertaissuhteet ja niiden tukeminen päiväkodin lapsiyhteisössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia vertaissuhteita päiväkodin lapsiyhteisössä on ja miten päiväkodin kasvattajat tukevat vertaissuhteiden muodostumista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla kasvattajat voivat tukea vertaissuhteiden muodostumista lapsiryhmässä ja kehittää yhteisöllisyyttä päiväkodissa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli pieni yksityinen päiväkoti pääkaupunkiseudulla.
Opinnäytetyön laadullinen tutkimusaineisto kerättiin päiväkodin neljältä kasvattajalta kesäkuussa 2015. Aineistonkeruumuotona oli kyselylomake, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysillä. Valmiin opinnäytetyön pohjalta päiväkodille kootaan tietopaketti, jota kasvattajien on mahdollista hyödyntää päiväkodin arjessa ja toimintaa kehitettäessä.
Tulosten perusteella vertaissuhteet ilmenivät päiväkodin lapsiryhmissä erityisesti yhteisenä leikkinä, yhteenkuuluvuutena ja ystävyytenä. Lasten välistä yhteenkuuluvuutta oli, että kukaan ei jää ryhmässä ulkopuolelle ja lapset auttavat toisiaan. Ystävyyttä ilmaistiin lasten välillä läheisyytenä ja haluna olla yhdessä sekä hellyyden osoituksina, kuten halauksina. Lapset ottivat toisensa aamuisin ilolla vastaan, kutsuivat toisiaan kotiin leikkimään ja syntymäpäiville. Kasvattajien mukaan kaikilla päiväkodin lapsilla oli ainakin yksi ystävä. Yhteisöllisyys ilmeni lasten vertaissuhteissa yhteenkuuluvuutena, yhteisenä leikkinä sekä auttamisena. Kasvattajat tukivat lasten vertaissuhteiden muodostumista yhteisen leikin ja pienryhmien avulla, vahvistamalla yhteenkuuluvuutta ja sosiaalisia taitoja sekä ohjaamalla lasten toimintaa. Lasten ystävyyssuhteiden tukemisessa korostui sosiaalisten taitojen tukeminen. Opinnäytetyön tulokset lasten vertaissuhteista olivat samansuuntaisia kuin aikaisemmissa tutkimuksissa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli pieni yksityinen päiväkoti pääkaupunkiseudulla.
Opinnäytetyön laadullinen tutkimusaineisto kerättiin päiväkodin neljältä kasvattajalta kesäkuussa 2015. Aineistonkeruumuotona oli kyselylomake, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysillä. Valmiin opinnäytetyön pohjalta päiväkodille kootaan tietopaketti, jota kasvattajien on mahdollista hyödyntää päiväkodin arjessa ja toimintaa kehitettäessä.
Tulosten perusteella vertaissuhteet ilmenivät päiväkodin lapsiryhmissä erityisesti yhteisenä leikkinä, yhteenkuuluvuutena ja ystävyytenä. Lasten välistä yhteenkuuluvuutta oli, että kukaan ei jää ryhmässä ulkopuolelle ja lapset auttavat toisiaan. Ystävyyttä ilmaistiin lasten välillä läheisyytenä ja haluna olla yhdessä sekä hellyyden osoituksina, kuten halauksina. Lapset ottivat toisensa aamuisin ilolla vastaan, kutsuivat toisiaan kotiin leikkimään ja syntymäpäiville. Kasvattajien mukaan kaikilla päiväkodin lapsilla oli ainakin yksi ystävä. Yhteisöllisyys ilmeni lasten vertaissuhteissa yhteenkuuluvuutena, yhteisenä leikkinä sekä auttamisena. Kasvattajat tukivat lasten vertaissuhteiden muodostumista yhteisen leikin ja pienryhmien avulla, vahvistamalla yhteenkuuluvuutta ja sosiaalisia taitoja sekä ohjaamalla lasten toimintaa. Lasten ystävyyssuhteiden tukemisessa korostui sosiaalisten taitojen tukeminen. Opinnäytetyön tulokset lasten vertaissuhteista olivat samansuuntaisia kuin aikaisemmissa tutkimuksissa.