Sepelvaltimotautipotilaan hoitoketjun toimivuuden arviointi asiakasnäkökulmasta
Silvennoinen, Anna (2015)
Silvennoinen, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319298
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sepelvaltimotautipotilaan hoitoketjun osat sairaalasta kotiutumiseen ja jatkohoito sairaalasta kotiutumisen jälkeen. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa ja arvioida sepelvaltimotautipotilaan hoitoketjun toimivuutta asiakasnäkökulmasta. Tutkimuksessa sairaalahoidon arviointi oli rajattu käsittelemään potilaiden Tampereen Hatanpään sairaalassa saatua hoitoa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja kohderyhmänä oli Hatanpään sairaalan osasto B5:ltä 2-6 kuukautta sitten kotiutuneet sepelvaltimotautipotilaat. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka sisälsi suljettuja, monivalinta sekä avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin SPSS- tilastointiohjelman avulla sekä avoimet kysymykset laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan potilaat olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa hoitoon ja kokivat sairaalasta kotiuttamisen turvallisena. Hoitohenkilökunnan asenteella ja ohjauksella oli suuri merkitys kokemukseen sairaalahoidon onnistumisesta. Myös sydänhoitajan tapaaminen osastojakson aikana oli yhteydessä vastaajien kokemukseen riittävästä ja oikea-aikaisesta ohjauksesta. Kotiutuksen turvallisuuteen oli yhteydessä selkeä kotiutustilanne ja kotiutuspaperit sekä potilaan mielipiteen kuunteleminen. Riittävän selkeät ohjeet sekä suullisesti että kirjallisesti koettiin tärkeäksi ja eniten puutteita oli jatkokontrollien tiedonsaannissa kotiutustilanteessa. Jatkokontrolleja jäi puuttumaan tai ne koet-tiin riittämättömiksi. Omalääkärin tavoittaminen ja lääkäreiden vaihtuminen koettiin huonoksi, mutta sen sijaan kotiin järjestetyt hoitajakäynnit koettiin hyvänä.
Tulosten perusteella kehitettäviksi osa-alueiksi nousivat osaston oman sydänhoitajan vastaanoton lisääminen, ohjauksen yhtenäistäminen, kotiutuksen valmistelu varhaisessa vaiheessa ja jatkokontrollien ohjaus kotiutustilanteessa. Jatkokontrolliprosessia tulisi selkiyttää, perusterveydenhuollon vastaanottoja lisätä tukea tarvitseville ja ohjata potilaita enemmän kolmannen sektorin piiriin.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja kohderyhmänä oli Hatanpään sairaalan osasto B5:ltä 2-6 kuukautta sitten kotiutuneet sepelvaltimotautipotilaat. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka sisälsi suljettuja, monivalinta sekä avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin SPSS- tilastointiohjelman avulla sekä avoimet kysymykset laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan potilaat olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa hoitoon ja kokivat sairaalasta kotiuttamisen turvallisena. Hoitohenkilökunnan asenteella ja ohjauksella oli suuri merkitys kokemukseen sairaalahoidon onnistumisesta. Myös sydänhoitajan tapaaminen osastojakson aikana oli yhteydessä vastaajien kokemukseen riittävästä ja oikea-aikaisesta ohjauksesta. Kotiutuksen turvallisuuteen oli yhteydessä selkeä kotiutustilanne ja kotiutuspaperit sekä potilaan mielipiteen kuunteleminen. Riittävän selkeät ohjeet sekä suullisesti että kirjallisesti koettiin tärkeäksi ja eniten puutteita oli jatkokontrollien tiedonsaannissa kotiutustilanteessa. Jatkokontrolleja jäi puuttumaan tai ne koet-tiin riittämättömiksi. Omalääkärin tavoittaminen ja lääkäreiden vaihtuminen koettiin huonoksi, mutta sen sijaan kotiin järjestetyt hoitajakäynnit koettiin hyvänä.
Tulosten perusteella kehitettäviksi osa-alueiksi nousivat osaston oman sydänhoitajan vastaanoton lisääminen, ohjauksen yhtenäistäminen, kotiutuksen valmistelu varhaisessa vaiheessa ja jatkokontrollien ohjaus kotiutustilanteessa. Jatkokontrolliprosessia tulisi selkiyttää, perusterveydenhuollon vastaanottoja lisätä tukea tarvitseville ja ohjata potilaita enemmän kolmannen sektorin piiriin.