Työnantajamielikuva ICT-alan yrityksessä : Vincit Oy
Räty, Oona (2015)
Räty, Oona
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319214
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii työnantajamielikuvaa ICT-alan yrityksessä kahdesta eri näkökulmasta, ulkoisesta ja sisäisestä ja niiden vaikutuksesta toisiinsa. Millaisen mielikuvan tarkasteltava yritys, Vincit Oy antaa ulkoisesti, esimerkiksi mediassa ja millainen mielikuva yrityksen työntekijöillä on työpaikastaan?
Opinnäytetyö selvittää, millainen työnantajamielikuva Vincit Oy:llä on ja millaiseksi sen työntekijät kokevat työpaikkansa. Työ tutkii, millaisen kuvan yritys antaa ulkoisesti itsestään ja miten se näkyy yrityksen sisällä. Onko sillä vaikutusta? Tavoitteena on tutkia, johtuuko hyvä työnantajamielikuva yrityksestä sisältä päin. Tällä hetkellä mielikuva tästä yrityksestä on positiivinen, mutta vastaako se yrityksen sisäistä toimintaa? Meneekö yrityksellä sisäisesti niin hyvin, että se näkyy ulospäin?
Aineisto kerättiin sekä määrällisellä että laadullisella menetelmällä. Tarkasteltavan yrityksen työntekijöille teetettiin kysely ja lisäksi yrityksen henkilöstöjohtajaa haastateltiin. Yrityksen työntekijöille teetetyn kyselyn tavoitteena oli saada vastauksia, jotka todentaisivat ulkoisen työnantajamielikuvan paikkansa pitävyyden. Toisin sanoen oletus on, että kun yrityksen sisällä menee hyvin, niin se välittyy ulospäin. Yrityksen henkilöstöjohtajan haastattelu tukee kyselyä, ja siitä saatua tietoa voi analysoida vielä syvällisemmin.
Työ tutkii myös, millainen työnantajamielikuva ja maine ICT-alan yrityksillä on yleisesti.
Henkilöstöllä on merkittävä vaikutus yrityksen maineeseen. Henkilöstö on maineen ydin. Tyytyväiset ja hyvinvoivat työntekijät ovat positiivisen sisäisen työnantajamielikuvan perusta.
Opinnäytetyö selvittää, millainen työnantajamielikuva Vincit Oy:llä on ja millaiseksi sen työntekijät kokevat työpaikkansa. Työ tutkii, millaisen kuvan yritys antaa ulkoisesti itsestään ja miten se näkyy yrityksen sisällä. Onko sillä vaikutusta? Tavoitteena on tutkia, johtuuko hyvä työnantajamielikuva yrityksestä sisältä päin. Tällä hetkellä mielikuva tästä yrityksestä on positiivinen, mutta vastaako se yrityksen sisäistä toimintaa? Meneekö yrityksellä sisäisesti niin hyvin, että se näkyy ulospäin?
Aineisto kerättiin sekä määrällisellä että laadullisella menetelmällä. Tarkasteltavan yrityksen työntekijöille teetettiin kysely ja lisäksi yrityksen henkilöstöjohtajaa haastateltiin. Yrityksen työntekijöille teetetyn kyselyn tavoitteena oli saada vastauksia, jotka todentaisivat ulkoisen työnantajamielikuvan paikkansa pitävyyden. Toisin sanoen oletus on, että kun yrityksen sisällä menee hyvin, niin se välittyy ulospäin. Yrityksen henkilöstöjohtajan haastattelu tukee kyselyä, ja siitä saatua tietoa voi analysoida vielä syvällisemmin.
Työ tutkii myös, millainen työnantajamielikuva ja maine ICT-alan yrityksillä on yleisesti.
Henkilöstöllä on merkittävä vaikutus yrityksen maineeseen. Henkilöstö on maineen ydin. Tyytyväiset ja hyvinvoivat työntekijät ovat positiivisen sisäisen työnantajamielikuvan perusta.