Market Research: How Different Product Attributes Affect Consumers’ Buying Decision of Medium- haul Flights
Kalaja, Anna-Emilia (2015)
Kalaja, Anna-Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110515969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110515969
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on markkinointitutkimus kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Tarkastelun alla on, miten palvelun eri ominaisuudet vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen, kun suunnitellaan lentomatkan ostoa Euroopan sisäiselle lennolle. Lentomatka on tuotteena todellisuudessa monimutkaisempi siihen verrattuna, miten se opinnäytetyössä esitetään. Tutkimusta on lisäksi rajattu siten, että työ tarkastelee kuluttajan ostoprosessista erityisesti vaihtoehtojen vertailuvaihetta. Työn tavoitteena on saada ajankohtaista tietoa kuluttajan ostokäyttäytymisestä, siitä miten eri ominaisuuksia arvostetaan ja miten arvostus kenties muuttuu, kun useammasta ominaisuudesta muodostetaan kokonaisuus ja palvelulle määritellään hinta. Opinnäytetyö on toteutettu Suomessa operoivalle lentoyhtiölle ja tutkimuksen rakenne on suunniteltu vastamaan kyseisen lentoyhtiön tarpeita.
Työn tehtävänä on tutkia määrällisen tutkimuksen menetelmin, kuinka tärkeiksi tutkimuksessa esitetyt palvelun ominaisuudet koetaan ja miten näkemykset vaihtuvat, kun tarkastellaan eri muuttujia. Itse ostokäyttäytymistä tutkii osio, jossa ominaisuuksista rakennetaan ominaisuuksiltaan erilaisia palvelutuotteita kuluttajien arvioitavaksi.
Opinnäytetyön teoriakehys koostuu kolmesta eri osiosta. Ensin tarkastellaan kaupallisen lentotoiminnan markkinoita ja markkinoilla toimivia liikeideoiltaan erilaisia lentoyhtiöitä. Toinen osuus perustuu markkinointimixiin ja sen eri osatekijöihin. Tutkimusta rajattiin niin, että markkinointimixistä vain tuote sekä hinta valittiin tarkastelun alle ja se esitetään tutkimuksessa nimenomaan lentotuotteen näkökulmasta. Kolmas osio tarkastelee kuluttajan ostokäyttäytymistä ja ostoprosessin kulkua. Työssä syvennytään osioon joka kuvaa, miten kuluttaja vertaile eri vaihtoehtoja ja löytää niiden joukosta itselleen mieleisensä. Tutkimus on luonteeltaan sekä määrällinen että laadullinen, joskin pääpaino on määrällisissä menetelmissä. Aineistonhankintamenetelmänä toimi kyselylomake, joka koostui sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä. Avoimet kysymykset haluttiin tuoda lomakkeeseen laadullista aineistoa tuottamaan. Laadullisesta aineistosta saatu informaatio auttoi ymmärtämään suljetuissa kysymyksissä tehdyt valinnat. Aineiston otanta oli 100 hyväksyttyä vastausta.
Tutkimuksen perusteella tärkeimmät lentotuotteen ominaisuudet ovat huokea hinta, suora lento sekä sopivat lähtö- ja saapumisajat. Iällä sekä tulotasolla on kuitenkin vaikutusta siihen, kuinka tärkeiksi eri ominaisuudet nähtiin. Erityisesti iän karttuessa kuluttajat hakevat helpointa matkustusvaihtoehtoa, jolloin huokean hinnan merkitys vähenee. Tulotason kasvaessa vaikutus on samankaltainen, mutta ei yhtä johdonmukainen, kuin iän karttuessa. Hinnan odotettiin jo lähtökohtaisesti olevan tärkeä tekijä, mutta tutkimus osoitti, ettei hinnan asema tärkeimpänä ominaisuutena ole kuitenkaan itsestään selvä. Moni oli valmis maksamaan hieman enemmän suorasta lennosta ja matkustusmukavuudesta. Toisaalta suurin osa valitsi vaihtoehdon, joka oli halvin ja riisuttu palveluista, jotka aikoinaan olivat automaattisesti osa lentotuotetta. Jatkotutkimuksissa voitaisiin tutkia tarkemmin tutkimuksessa tärkeimmiksi havaittuja ominaisuuksia ja selvittää hintaan liittyviä kipukynnyksiä.
Työn tehtävänä on tutkia määrällisen tutkimuksen menetelmin, kuinka tärkeiksi tutkimuksessa esitetyt palvelun ominaisuudet koetaan ja miten näkemykset vaihtuvat, kun tarkastellaan eri muuttujia. Itse ostokäyttäytymistä tutkii osio, jossa ominaisuuksista rakennetaan ominaisuuksiltaan erilaisia palvelutuotteita kuluttajien arvioitavaksi.
Opinnäytetyön teoriakehys koostuu kolmesta eri osiosta. Ensin tarkastellaan kaupallisen lentotoiminnan markkinoita ja markkinoilla toimivia liikeideoiltaan erilaisia lentoyhtiöitä. Toinen osuus perustuu markkinointimixiin ja sen eri osatekijöihin. Tutkimusta rajattiin niin, että markkinointimixistä vain tuote sekä hinta valittiin tarkastelun alle ja se esitetään tutkimuksessa nimenomaan lentotuotteen näkökulmasta. Kolmas osio tarkastelee kuluttajan ostokäyttäytymistä ja ostoprosessin kulkua. Työssä syvennytään osioon joka kuvaa, miten kuluttaja vertaile eri vaihtoehtoja ja löytää niiden joukosta itselleen mieleisensä. Tutkimus on luonteeltaan sekä määrällinen että laadullinen, joskin pääpaino on määrällisissä menetelmissä. Aineistonhankintamenetelmänä toimi kyselylomake, joka koostui sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä. Avoimet kysymykset haluttiin tuoda lomakkeeseen laadullista aineistoa tuottamaan. Laadullisesta aineistosta saatu informaatio auttoi ymmärtämään suljetuissa kysymyksissä tehdyt valinnat. Aineiston otanta oli 100 hyväksyttyä vastausta.
Tutkimuksen perusteella tärkeimmät lentotuotteen ominaisuudet ovat huokea hinta, suora lento sekä sopivat lähtö- ja saapumisajat. Iällä sekä tulotasolla on kuitenkin vaikutusta siihen, kuinka tärkeiksi eri ominaisuudet nähtiin. Erityisesti iän karttuessa kuluttajat hakevat helpointa matkustusvaihtoehtoa, jolloin huokean hinnan merkitys vähenee. Tulotason kasvaessa vaikutus on samankaltainen, mutta ei yhtä johdonmukainen, kuin iän karttuessa. Hinnan odotettiin jo lähtökohtaisesti olevan tärkeä tekijä, mutta tutkimus osoitti, ettei hinnan asema tärkeimpänä ominaisuutena ole kuitenkaan itsestään selvä. Moni oli valmis maksamaan hieman enemmän suorasta lennosta ja matkustusmukavuudesta. Toisaalta suurin osa valitsi vaihtoehdon, joka oli halvin ja riisuttu palveluista, jotka aikoinaan olivat automaattisesti osa lentotuotetta. Jatkotutkimuksissa voitaisiin tutkia tarkemmin tutkimuksessa tärkeimmiksi havaittuja ominaisuuksia ja selvittää hintaan liittyviä kipukynnyksiä.