Discrete Discretion : Improving Service in a Sexual Rights Promotion NGO
Harviainen, Tuomas (2015)
Harviainen, Tuomas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218908
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte käsittelee palvelumuotoiluprosessia joka toteutettiin Sexpo-säätiön organisaatiouudistuksen yhteydessä 2014-2015. Sen keskeinen fokus on kysymyksessä siitä, miten tehdä asiakaslähtöistä suunnittelua tilanteessa, jossa palvelumuotoilijalla ei ole mahdollisuutta seksuaalineuvonnan ja –terapian intimiteettisuojan takia keskustella itse asiakkaiden kanssa.
Hyödyntämällä asiantuntijahaastatteluita ja etnografista havainnontia opinnäyte tutkii erityisesti kahta Sexpon toiminnan aluetta: terapia- ja neuvontapalveluja sekä viestintää ja brändäystä. Yleisellä tasolla havaitaan, että kohdeorganisaatio toimii tällä hetkellä jo hyvin eikä radikaaleille innovaatioille tai parannuksille ole tarvetta. Pieniä parannusmahdollisuuksia kuitenkin todetaan ja niille kehitetään ratkaisut. Samalla todetaan, ettei nykyisin tarjolla oleva palvelumuotoilun kirjallisuus juurikaan tue pienimuotoista parantamista vaan keskittyy yleensä voimakkaasti radikaaleihin innovaatioihin.
Keskeinen metodologinen tulos on, että terapia-ja neuvontaympäristöissä asiantuntijahaastateltavia voidaan hyödyntää myös hyvinä toisen käden lähteinä asiakaskokemustietoon, koska he ovat pitkien hoitosuhteiden aikana syvällisesti perehtyneet asiakkaidensa toiveisiin ja tarpeisiin. Teorian alueella osoitetaan, että palveluorganisaatio voi ilman ongelmia yhtäaikaisesti hyödyntää useita bisnelogiikkoja omassa toiminnassaan.
Hyödyntämällä asiantuntijahaastatteluita ja etnografista havainnontia opinnäyte tutkii erityisesti kahta Sexpon toiminnan aluetta: terapia- ja neuvontapalveluja sekä viestintää ja brändäystä. Yleisellä tasolla havaitaan, että kohdeorganisaatio toimii tällä hetkellä jo hyvin eikä radikaaleille innovaatioille tai parannuksille ole tarvetta. Pieniä parannusmahdollisuuksia kuitenkin todetaan ja niille kehitetään ratkaisut. Samalla todetaan, ettei nykyisin tarjolla oleva palvelumuotoilun kirjallisuus juurikaan tue pienimuotoista parantamista vaan keskittyy yleensä voimakkaasti radikaaleihin innovaatioihin.
Keskeinen metodologinen tulos on, että terapia-ja neuvontaympäristöissä asiantuntijahaastateltavia voidaan hyödyntää myös hyvinä toisen käden lähteinä asiakaskokemustietoon, koska he ovat pitkien hoitosuhteiden aikana syvällisesti perehtyneet asiakkaidensa toiveisiin ja tarpeisiin. Teorian alueella osoitetaan, että palveluorganisaatio voi ilman ongelmia yhtäaikaisesti hyödyntää useita bisnelogiikkoja omassa toiminnassaan.