"Kipu, se on kuitenkin aina läsnä" : Kiputiimin asiakkaiden kokemuksia kroonisen kivun hoidosta ja hallinnasta
Boren, Heljä; Nuorala, Sanna (2015)
Boren, Heljä
Nuorala, Sanna
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319297
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää moniammatillisen kiputiimin asiakkaiden kokemuksia kivun hoidosta ja menettelytavoista arjessa selviytymiseen. Tavoitteena oli, että tutkimuksesta saatuja tuloksia hyödynnetään Keski-Pohjanmaan keskussairaalan kiputiimin toiminnan kehittämisessä.
Käytimme opinnäytetyössä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastatteluna. Haastatteluihin osallistui kolme kiputiimin asiakasta. Haastattelut analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tuloksissa nousi esiin asiakkaiden tyytyväisyys moniammatillisen kiputiimin toimintaan. Asiakkaat kokivat voivansa keskustella kiputiimin työntekijöiden kanssa avoimesti ja luottamuksellisesti kipukokemuksesta. Lisäksi asiakkaat pitivät tärkeänä sitä, että heitä kohdeltiin yksilöllisesti. Hoito-ohjeet kuvattiin monipuolisiksi ja verkoston luominen kiputiimin kautta helpoksi. Kivun hoidon kehittämisessä tärkeäksi tekijäksi nousi esiin tarve saada kiputiimiin kivun hoitoon erikoistunut lääkäri.
Jatkotutkimusaiheena voitaisiin tutkia, miten kiputiimin toimintaa lähdetään kehittämään Suomessa eteenpäin ja millaisia tuloksia siitä on kroonisen kivun hoidossa.
Käytimme opinnäytetyössä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastatteluna. Haastatteluihin osallistui kolme kiputiimin asiakasta. Haastattelut analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tuloksissa nousi esiin asiakkaiden tyytyväisyys moniammatillisen kiputiimin toimintaan. Asiakkaat kokivat voivansa keskustella kiputiimin työntekijöiden kanssa avoimesti ja luottamuksellisesti kipukokemuksesta. Lisäksi asiakkaat pitivät tärkeänä sitä, että heitä kohdeltiin yksilöllisesti. Hoito-ohjeet kuvattiin monipuolisiksi ja verkoston luominen kiputiimin kautta helpoksi. Kivun hoidon kehittämisessä tärkeäksi tekijäksi nousi esiin tarve saada kiputiimiin kivun hoitoon erikoistunut lääkäri.
Jatkotutkimusaiheena voitaisiin tutkia, miten kiputiimin toimintaa lähdetään kehittämään Suomessa eteenpäin ja millaisia tuloksia siitä on kroonisen kivun hoidossa.