Vaihto-opiskelijoiden kotouttamisprosessin kehittäminen kansainvälisen tutoroinnin näkökulmasta : case: LAMKOn kansainvälinen tutorointi
Näveri, Lotta (2015)
Näveri, Lotta
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219078
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vaihto-opiskelijoiden kotouttamisprosessin kehittämistä kansainvälisen tutortoiminnan näkökulmasta. Opinnäytetyössä sovelletaan verkostoteoriaa kehittämisen apuna. Tavoitteena oli löytää mahdollisia kehityskohteita Lahden ammattikorkeakoulun kansainväliseen tutortoimintaan ja tarkastella sitä erityisesti alakohtaisen kansainvälisen tutorvastaavan kautta.
Teoriaosuudessa pyrittiin käyttämään uusimpia kirjallisia sekä elektronisia lähteitä. Osa lähteistä oli kuitenkin yli kaksikymmentä vuotta vanhoja, koska ajankohtaisia lähteitä ei ollut saatavilla. Teorialla on tärkeä osuus tässä opinnäytetyössä, sillä sen kautta pyrittiin luomaan pohja ymmärrykselle kansainvälistä tutortoimintaa kohtaan. Teoriaosuudessa käytiin läpi verkostoteorian ja tutortoiminnan käsitteitä sekä tutortoiminnan historiaa.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien tukiessa niitä. Aineiston keruumenetelminä käytettiin niin sanottua kirjoituspöytätutkimusta, kyselytutkimusta, ryhmähaastattelua sekä yksilöhaastattelua. Kaikki muut paitsi kyselytutkimus toteutettiin vuoden 2015 aikana. Kyselytutkimus toteutettiin Lahden ammattikorkeakoulun kansainvälisten palveluiden toimesta jokaiselle vaihto-opiskelijalle heidän lähtöään edeltävänä aikana. Empiirisessä osuudessa tutkittiin mahdollisia kehityskohteita kansainvälisessä tutortoiminnassa.
Tutkimustulokset osoittivat, että verkostoteorialla on tärkeä osa kansainvälisessä tutortoiminnassa ja että verkostoituminen on edellytys sen kehitykselle sekä vaihto-opiskelijoiden kotouttamiselle. Tiheän verkon luominen tutortoiminnan avainhenkilöiden kesken on ehdotonta kansainvälisen tutortoiminnan kehitykselle. Tämä nousi suurimpana kehityskohteena tutkimustuloksista.
Teoriaosuudessa pyrittiin käyttämään uusimpia kirjallisia sekä elektronisia lähteitä. Osa lähteistä oli kuitenkin yli kaksikymmentä vuotta vanhoja, koska ajankohtaisia lähteitä ei ollut saatavilla. Teorialla on tärkeä osuus tässä opinnäytetyössä, sillä sen kautta pyrittiin luomaan pohja ymmärrykselle kansainvälistä tutortoimintaa kohtaan. Teoriaosuudessa käytiin läpi verkostoteorian ja tutortoiminnan käsitteitä sekä tutortoiminnan historiaa.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien tukiessa niitä. Aineiston keruumenetelminä käytettiin niin sanottua kirjoituspöytätutkimusta, kyselytutkimusta, ryhmähaastattelua sekä yksilöhaastattelua. Kaikki muut paitsi kyselytutkimus toteutettiin vuoden 2015 aikana. Kyselytutkimus toteutettiin Lahden ammattikorkeakoulun kansainvälisten palveluiden toimesta jokaiselle vaihto-opiskelijalle heidän lähtöään edeltävänä aikana. Empiirisessä osuudessa tutkittiin mahdollisia kehityskohteita kansainvälisessä tutortoiminnassa.
Tutkimustulokset osoittivat, että verkostoteorialla on tärkeä osa kansainvälisessä tutortoiminnassa ja että verkostoituminen on edellytys sen kehitykselle sekä vaihto-opiskelijoiden kotouttamiselle. Tiheän verkon luominen tutortoiminnan avainhenkilöiden kesken on ehdotonta kansainvälisen tutortoiminnan kehitykselle. Tämä nousi suurimpana kehityskohteena tutkimustuloksista.