7. luokkalaisten tuntemuksia yläkoulun alussa
Lantto, Anne; Mikkola, Janita (2015)
Lantto, Anne
Mikkola, Janita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218938
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia 7. luokkalaisten tuntemuksia yläkoulun alussa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä yhden pääkaupunkiseudun koulun kanssa. Tutkimuksemme oli osa koulun ryhmäytysprosessin kehittämishanketta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa 7. luokkalaisten tuntemuksista yläkoulun alussa, muun muassa heille tärkeistä asioista sekä heidän toiveistaan, odotuksistaan ja peloistaan. Tutkimuksen keskeinen tavoite oli oppilaiden äänen kuuluville saaminen ja tätä kautta heidän osallisuutensa lisääminen. Tutkimuskysymykset olivat ”Mitkä asiat ovat tärkeitä oppilaille 7. luokan alussa?”, ”Millaisia odotuksia ja toiveita 7. luokkalaisilla on yläkoulun alusta?” ja ”Mitkä asiat pelottavat 7. luokkalaisia yläkoulun alussa?”.
Opinnäytetyömme oli määrällinen tutkimus, johon sisältyi myös laadullisia elementtejä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä ja otokseksi muodostui 151 oppilasta. Kysely sisälsi sekä monivalinta että avoimia kysymyksiä. Teoreettinen viitekehys muodostui nuoruudesta, koulusta ympäristönä, nivelvaiheesta alakoulusta yläkouluun ja osallisuudesta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että 7. luokkalaiset pitävät tärkeimpinä asioina yläkoulussa uusia kavereita, mukavia opettajia ja miellyttävää kouluympäristöä. Oppilaat odottivat ja toivoivat yläkoulun aloitukselta eniten uusia kavereita, mukavia opettajia tai luokanvalvojaa sekä uusia aineita ja haasteita niissä. Oppilaiden pelot yläkoulun alussa eivät nousseet merkittävään rooliin tässä tutkimuksessa. Tuloksista selvisi, että oppilailla ei ole kovin suurta halua vaikuttaa koulun eri asioihin.
Vastauksissa nousi esille oppilaiden kehittämisehdotus koulun henkilökunnalle, joka oli kiu-saamiseen puuttuminen. Tämän vuoksi koemme, että kiusaamisen vastaisten projektien toimivuudesta voisi tehdä edelleen lisätutkimusta.
Opinnäytetyömme oli määrällinen tutkimus, johon sisältyi myös laadullisia elementtejä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä ja otokseksi muodostui 151 oppilasta. Kysely sisälsi sekä monivalinta että avoimia kysymyksiä. Teoreettinen viitekehys muodostui nuoruudesta, koulusta ympäristönä, nivelvaiheesta alakoulusta yläkouluun ja osallisuudesta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että 7. luokkalaiset pitävät tärkeimpinä asioina yläkoulussa uusia kavereita, mukavia opettajia ja miellyttävää kouluympäristöä. Oppilaat odottivat ja toivoivat yläkoulun aloitukselta eniten uusia kavereita, mukavia opettajia tai luokanvalvojaa sekä uusia aineita ja haasteita niissä. Oppilaiden pelot yläkoulun alussa eivät nousseet merkittävään rooliin tässä tutkimuksessa. Tuloksista selvisi, että oppilailla ei ole kovin suurta halua vaikuttaa koulun eri asioihin.
Vastauksissa nousi esille oppilaiden kehittämisehdotus koulun henkilökunnalle, joka oli kiu-saamiseen puuttuminen. Tämän vuoksi koemme, että kiusaamisen vastaisten projektien toimivuudesta voisi tehdä edelleen lisätutkimusta.