Asiakasopas Nilsiän terveysaseman vastaanottopalveluihin
Ruuskanen, Susanne; Spice, Sari (2015)
Ruuskanen, Susanne
Spice, Sari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219029
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Terveyspalveluja Kuopion kaupungissa tarjotaan seitsemällä eri terveysasemalla. Nilsiän liityttyä Kuopioon vuonna 2013 lukeutuu Nilsiän terveysasema Kuopion kaupungin tuottamiin terveydenhuollonpalveluihin. Terveysasemat tarjoavat kiireetöntä ajanvarausvastaanottoa sekä kiireellistä akuuttivastaanottoa. Nilsiän vastaanottotoiminnassa aloitettiin helmikuussa 2015 tiimityömalli, joka korvaa aiemman omalääkärijärjestelmän. Tiimityömalli tarkoittaa sitä, että jokaisella nilsiäläisellä on hoitovastuussa oleva tiimi.
Maaliskuussa 2005 asetettu laki- ja asetuspaketti hoitotakuusta varmistavat asiakkaan oikeuden hoitoonpääsyyn. Hoitoonpääsyn täytyy tapahtua tietyn aikarajan sisällä. Terveysaseman asiakkaalle käsitteet kiireellinen ja kiireetön hoito ovat usein vieraita. Asiakas ei välttämättä tiedä, mitä hoidon tarpeen arviointi on ja miksi sitä tehdään hänen yhteydenottonsa yhteydessä. Terveydenhuollon ammattilaisen tekemä hoidon tarpeen arvio tekee hoitoprosessista sujuvaa, henkilöstön työpanos on oikein kohdennettua ja potilaan kokonaishoito on onnistunutta. Kokonaisuudessaan hoidon tarpeen arviointi on keskeisessä asemassa terveydenhuoltojärjestelmän toimivuuden kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä ja sen toimeksiantajana toimivat Kuopion kaupungin Nilsiän vastaanottopalvelut. Kehittämistyönä toteutettavan opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa asiakaslähtöinen opas Nilsiän vastaanottopalveluihin hoitoon hakeutumisen helpottamiseksi. Tavoitteena oli edistää Nilsiässä asuvien ja siellä vierailevien tietoutta Nilsiän terveysaseman vastaanottopalveluiden rakenteesta, siellä tuotettavasta hoidosta sekä hoitoon pääsystä. Sen tarkoituksena oli kirjallisessa muodossa informoida asiakasta siitä, mitä Nilsiän terveysaseman vastaanottopalvelut sisältävät ja mitkä tukipalvelut siihen liittyvät. Toimeksiantajan toive oli, että asiakasoppaassa mainitaan myös muut terveysaseman terveyspalvelut sekä ne muut palvelut, joita terveysasemalla on. Asiakasoppaassa annettiin esimerkkejä siitä, mitä kiireellinen ja kiireetön hoito on sekä milloin on otettava välittömästi yhteyttä hätänumeroon. Terveysasemalle asioinnin helpottamiseksi kerättiin myös lyhyt tietopaketti hoitotakuusta, sähköisestä reseptistä sekä siitä, mitä asiakas voi tehdä etukäteen terveysasemalla asioinnin helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi. Asiakasopas antaa henkilökunnalle tukea asiakasohjaukseen.
Opinnäytetyö tehtiin teoriatietoon perustuen. Asiakasoppaan sisältö ja ulkoasu rakentui toimeksiantajan toiveista sekä kaksivaiheisen asiakaskyselyn pohjalta. Nilsiän terveyaseman vastaanottopalveluiden hoitohenkilökunta antoivat palautteensa asiakasoppaasta. Teoriatietoa etsittiin ja yhdistettiin eri tietokannoista. Asiakasoppaaseen koottiin tietoa sekä suullisina että sähköisinä tiedoksiantoina.
Jatkotutkimusaiheena voidaan tutkia oppaan asiakkaalle tuomaa hyödyllisyyttä. Tällöin on mahdollista tutkia suuremman asiakaskunnan ja/tai henkilökunnan mielipiteet siitä, onko asiakasoppaasta ollut hyötyä ja millaisissa tilanteissa näin on ollut. Jatkotutkimusaiheena voidaan tehdä myös olla muihin Nilsiän terveyaseman palveluihin keskittyvä toiminnallinen opinnäytetyö. Se voisi keskittyä esimerkiksi neuvola- tai vanhuspalveluihin. Asiakasopas voi tällöin keskittyä yksityiskohtaisemmin kunkin alueen antamiin palveluihin.
Terveyspalveluja Kuopion kaupungissa tarjotaan seitsemällä eri terveysasemalla. Nilsiän liityttyä Kuopioon vuonna 2013 lukeutuu Nilsiän terveysasema Kuopion kaupungin tuottamiin terveydenhuollonpalveluihin. Terveysasemat tarjoavat kiireetöntä ajanvarausvastaanottoa sekä kiireellistä akuuttivastaanottoa. Nilsiän vastaanottotoiminnassa aloitettiin helmikuussa 2015 tiimityömalli, joka korvaa aiemman omalääkärijärjestelmän. Tiimityömalli tarkoittaa sitä, että jokaisella nilsiäläisellä on hoitovastuussa oleva tiimi.
Maaliskuussa 2005 asetettu laki- ja asetuspaketti hoitotakuusta varmistavat asiakkaan oikeuden hoitoonpääsyyn. Hoitoonpääsyn täytyy tapahtua tietyn aikarajan sisällä. Terveysaseman asiakkaalle käsitteet kiireellinen ja kiireetön hoito ovat usein vieraita. Asiakas ei välttämättä tiedä, mitä hoidon tarpeen arviointi on ja miksi sitä tehdään hänen yhteydenottonsa yhteydessä. Terveydenhuollon ammattilaisen tekemä hoidon tarpeen arvio tekee hoitoprosessista sujuvaa, henkilöstön työpanos on oikein kohdennettua ja potilaan kokonaishoito on onnistunutta. Kokonaisuudessaan hoidon tarpeen arviointi on keskeisessä asemassa terveydenhuoltojärjestelmän toimivuuden kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä ja sen toimeksiantajana toimivat Kuopion kaupungin Nilsiän vastaanottopalvelut. Kehittämistyönä toteutettavan opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa asiakaslähtöinen opas Nilsiän vastaanottopalveluihin hoitoon hakeutumisen helpottamiseksi. Tavoitteena oli edistää Nilsiässä asuvien ja siellä vierailevien tietoutta Nilsiän terveysaseman vastaanottopalveluiden rakenteesta, siellä tuotettavasta hoidosta sekä hoitoon pääsystä. Sen tarkoituksena oli kirjallisessa muodossa informoida asiakasta siitä, mitä Nilsiän terveysaseman vastaanottopalvelut sisältävät ja mitkä tukipalvelut siihen liittyvät. Toimeksiantajan toive oli, että asiakasoppaassa mainitaan myös muut terveysaseman terveyspalvelut sekä ne muut palvelut, joita terveysasemalla on. Asiakasoppaassa annettiin esimerkkejä siitä, mitä kiireellinen ja kiireetön hoito on sekä milloin on otettava välittömästi yhteyttä hätänumeroon. Terveysasemalle asioinnin helpottamiseksi kerättiin myös lyhyt tietopaketti hoitotakuusta, sähköisestä reseptistä sekä siitä, mitä asiakas voi tehdä etukäteen terveysasemalla asioinnin helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi. Asiakasopas antaa henkilökunnalle tukea asiakasohjaukseen.
Opinnäytetyö tehtiin teoriatietoon perustuen. Asiakasoppaan sisältö ja ulkoasu rakentui toimeksiantajan toiveista sekä kaksivaiheisen asiakaskyselyn pohjalta. Nilsiän terveyaseman vastaanottopalveluiden hoitohenkilökunta antoivat palautteensa asiakasoppaasta. Teoriatietoa etsittiin ja yhdistettiin eri tietokannoista. Asiakasoppaaseen koottiin tietoa sekä suullisina että sähköisinä tiedoksiantoina.
Jatkotutkimusaiheena voidaan tutkia oppaan asiakkaalle tuomaa hyödyllisyyttä. Tällöin on mahdollista tutkia suuremman asiakaskunnan ja/tai henkilökunnan mielipiteet siitä, onko asiakasoppaasta ollut hyötyä ja millaisissa tilanteissa näin on ollut. Jatkotutkimusaiheena voidaan tehdä myös olla muihin Nilsiän terveyaseman palveluihin keskittyvä toiminnallinen opinnäytetyö. Se voisi keskittyä esimerkiksi neuvola- tai vanhuspalveluihin. Asiakasopas voi tällöin keskittyä yksityiskohtaisemmin kunkin alueen antamiin palveluihin.