Vanhempien kokemuksia Oulun perhekoulun tarjoamasta tuesta vanhemmuuteen syksyllä 2014
Lämsä, Henna-Riikka; Ontero, Elina; Huovinen, Marja (2015)
Lämsä, Henna-Riikka
Ontero, Elina
Huovinen, Marja
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218980
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on ollut kartoittaa, millaista tukea vanhemmat ovat saaneet Oulun perhekoulun vertaisryhmästä sekä ammatillisesta ohjauksesta vanhemmuuteensa syksyllä 2014 ja kuinka se on näkynyt perheen arjessa sekä vanhempien toimintatavoissa. Työn tutkimuskysymys on: Millaisia kokemuksia vanhemmilla on perhekoulusta vanhemmuuden tukijana?
Perhekoulun tavoite on auttaa haastavasti käyttäytyvien leikki-ikäisten perheitä antamalla ammatillisen ohjauksen, vertaisryhmän sekä Perhekoulun käsikirjan teoriatiedon avulla vanhemmille neuvoja sekä uusia toimintatapoja. Tutkimuksessa kartoitetaan, kuinka näiden avulla vanhemmuuskokemukset sekä perheessä vallitsevat toimintatavat ovat vanhempien mukaan kehittyneet. Tietoperusta koostuu perhekoulua ohjaavista käsitteistä, kuten vertaistuesta ja ammatillisesta ohjauksesta, joiden kautta vanhemmuuden tukemista sekä vanhempien kokemuksia tarkastellaan.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, mikä on tarkoituksenmukaista ja sopivaa tutkittaessa vanhempien kokemuksia. Aineisto on kerätty teemahaastattelemalla neljää Oulun perhekouluun osallistunutta vanhempaa reilu viisi kuukautta perhekoulun päättymisen jälkeen. Teemoina haastatteluissa ovat olleet vertaistuki ja ammatillinen ohjaus vanhemmuuden tukemisessa. Aineisto on analysoitu tätä teemoittelua käyttäen.
Tutkimuksen perusteella johtopäätökset ovat, että perhekoululla on vanhempien kokemana ollut positiivisia vaikutuksia perheen sisäiseen vuorovaikutukseen. Perhekoulun vertaisryhmällä, ohjauksella sekä käsikirjalla on koettu olevan vanhemmuutta tukevia vaikutuksia. Vanhemmat olivat tyytyväisiä perhekouluun ja olivat valmiita suosittelemaan perhekoulua myös muille vanhemmille. Kehittämisideoina vanhemmilta nousivat esiin erityisesti yksilöllisen tuen lisääminen sekä kokoontumisajankohdan muuttaminen. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää perhekoulun toiminnan kehittämiseen ja esittelyyn sekä toiminnan olemassaolon perusteluun.
Perhekoulun tavoite on auttaa haastavasti käyttäytyvien leikki-ikäisten perheitä antamalla ammatillisen ohjauksen, vertaisryhmän sekä Perhekoulun käsikirjan teoriatiedon avulla vanhemmille neuvoja sekä uusia toimintatapoja. Tutkimuksessa kartoitetaan, kuinka näiden avulla vanhemmuuskokemukset sekä perheessä vallitsevat toimintatavat ovat vanhempien mukaan kehittyneet. Tietoperusta koostuu perhekoulua ohjaavista käsitteistä, kuten vertaistuesta ja ammatillisesta ohjauksesta, joiden kautta vanhemmuuden tukemista sekä vanhempien kokemuksia tarkastellaan.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, mikä on tarkoituksenmukaista ja sopivaa tutkittaessa vanhempien kokemuksia. Aineisto on kerätty teemahaastattelemalla neljää Oulun perhekouluun osallistunutta vanhempaa reilu viisi kuukautta perhekoulun päättymisen jälkeen. Teemoina haastatteluissa ovat olleet vertaistuki ja ammatillinen ohjaus vanhemmuuden tukemisessa. Aineisto on analysoitu tätä teemoittelua käyttäen.
Tutkimuksen perusteella johtopäätökset ovat, että perhekoululla on vanhempien kokemana ollut positiivisia vaikutuksia perheen sisäiseen vuorovaikutukseen. Perhekoulun vertaisryhmällä, ohjauksella sekä käsikirjalla on koettu olevan vanhemmuutta tukevia vaikutuksia. Vanhemmat olivat tyytyväisiä perhekouluun ja olivat valmiita suosittelemaan perhekoulua myös muille vanhemmille. Kehittämisideoina vanhemmilta nousivat esiin erityisesti yksilöllisen tuen lisääminen sekä kokoontumisajankohdan muuttaminen. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää perhekoulun toiminnan kehittämiseen ja esittelyyn sekä toiminnan olemassaolon perusteluun.