Luomisen työ ja kiltin tytön tarina : Kirjoittaminen ammattilaiseksi kasvamisen ja reflektoinnin välineenä
Pietilä, Sirpa (2008)
Pietilä, Sirpa
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810293772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810293772
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut osoittaa eräs keino käyttää luovuutta eli tässä tapauksessa tehdä siitä sanataidetta. Kertomuksen aihe liittyy sosiaalialaan ja kertoo erään tarinan syrjäytymisestä ja paineista, joissa henkilö kasvaa tytöstä naiseksi. Työni tavoite on rohkaista ihmisiä etsimään se oma luovuutensa alue ja kehittämään sitä. Samalla taiteen tekeminen auttaa ihmistä toteuttamaan itseään ja parantamaan omaa elämänlaatuaan.
Työn olisi voinut rakentaa käyttämällä muiden kirjoittamia kertomuksia, mutta halusin käyttää siihen omiani. Ei ole oleellista, minkä verran kertomuksissa on todellisuuspohjaa, vaan se, mikä on esteettinen lopputulos. Halusin työstää tarinasta näytelmän, koska koin, että parhaimmillaan se toimisi monologinäytelmänä. Eräs tavoite opinnäytetyölleni oli osoittaa, että lopputulos voi olla myös taiteellinen produktio, jos se oleellisesti liittyy opiskelukokonaisuuteen. Jos työstä etsitään tutkimustyön piirteitä, tätä voisi luonnehtia kuvailevaksi tutkimukseksi.
Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Varsinaisessa tarinassa kerron tytön kipeää tekevästä kasvamisesta lapsesta nuoreksi aikuiseksi. Kiltit tytöt -tarina ei ole mitenkään erikoinen, sosiaalialan työssä kohtaa usein asiakkaita, joiden lapsuus tai nuoruus ei ole mennytkään ihan toivotulla tavalla. Silti Kiltit tytöt on tavaton ja erikoinen juuri sillä tavalla kuin jokaisen oma tarina on. Se oma, ihmisen mittainen tarina. Kiltit tytöt koostuu useista pienistä tarinoista, joissa olen yrittänyt nähdä maailman niin kuin lapsi tai nuori kokee tapahtumat. Ensimmäisessä osassa etsin perusteluja sille, miksi tapahtui niin kuin tapahtui. Toivon, että tämä työ herättää kiinnostuksen kirjoittamiseen. Kirjoittaminen auttaa analysoimaan ja perustelemaan asioita, minkä kautta myös itsensä ja muiden ymmärtäminen helpottuu. Kirjoittamista voi käyttää työvälineenä ymmärryksen lisäämisessä. Juuri ymmärtämiseen perustuu hyvin pitkälle se, miten sosiaalialan työntekijä kykenee asiakkaitaan auttamaan.
Työn olisi voinut rakentaa käyttämällä muiden kirjoittamia kertomuksia, mutta halusin käyttää siihen omiani. Ei ole oleellista, minkä verran kertomuksissa on todellisuuspohjaa, vaan se, mikä on esteettinen lopputulos. Halusin työstää tarinasta näytelmän, koska koin, että parhaimmillaan se toimisi monologinäytelmänä. Eräs tavoite opinnäytetyölleni oli osoittaa, että lopputulos voi olla myös taiteellinen produktio, jos se oleellisesti liittyy opiskelukokonaisuuteen. Jos työstä etsitään tutkimustyön piirteitä, tätä voisi luonnehtia kuvailevaksi tutkimukseksi.
Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Varsinaisessa tarinassa kerron tytön kipeää tekevästä kasvamisesta lapsesta nuoreksi aikuiseksi. Kiltit tytöt -tarina ei ole mitenkään erikoinen, sosiaalialan työssä kohtaa usein asiakkaita, joiden lapsuus tai nuoruus ei ole mennytkään ihan toivotulla tavalla. Silti Kiltit tytöt on tavaton ja erikoinen juuri sillä tavalla kuin jokaisen oma tarina on. Se oma, ihmisen mittainen tarina. Kiltit tytöt koostuu useista pienistä tarinoista, joissa olen yrittänyt nähdä maailman niin kuin lapsi tai nuori kokee tapahtumat. Ensimmäisessä osassa etsin perusteluja sille, miksi tapahtui niin kuin tapahtui. Toivon, että tämä työ herättää kiinnostuksen kirjoittamiseen. Kirjoittaminen auttaa analysoimaan ja perustelemaan asioita, minkä kautta myös itsensä ja muiden ymmärtäminen helpottuu. Kirjoittamista voi käyttää työvälineenä ymmärryksen lisäämisessä. Juuri ymmärtämiseen perustuu hyvin pitkälle se, miten sosiaalialan työntekijä kykenee asiakkaitaan auttamaan.