Guide to Writing a Game Design Document
Haltsonen, Jukka (2015)
Haltsonen, Jukka
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118762
Tiivistelmä
Dokumentointi on olennainen osa pelinkehitystä, mutta nuorilla pelisuunnittelijoilla ei useimmiten ole tietämystä dokumentoinnin tarpeellisuudesta, taikka siitä miten se tulisi toteuttaa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa esimerkki pelisuunnitteludokumentista, sekä opas pelisuunnitteludokumentin laatimisesta, Oulu Game Labin käytettäväksi osana valmennustaan.
Tätä työtä aloitettaessa oli jo tiedossa, ettei pelialalla ole olemassa standardeja pelisuunnitteludokumentaatiolle. Työssä tutkittiin useita pelisuunnitteluun liittyviä kirjoja sekä nettiartikkeleita, joita vertailtiin keskenään sekä henkilökohtaisten kokemusten kanssa. Näin löydettiin yhdenmukaisin tieto pelisuunnitteludokumentaation kirjoittamiselle. Tämän tiedon perusteella laadittiin opas. Tutkimuksen kanssa samanaikaisesti, aloitettiin pelin suunnittelu sekä pelisuunnitteludokumentin kirjoitus.
Työssä tultiin siihen johtopäätökseen, ettei pelisuunnitteludokumentille voi luoda täydellistä mallipohjaa, mutta tehty opas toimii hyvänä alkuna suunnittelijalle, hänen omiin tarpeisiin sopivan pohjan laatimiselle.
Esimerkkiä pelisuunnitteludokumentista, ei saatu valmiiksi asti opinnäytetyön puitteissa. Sillä tutkimuksen aikana todettiin, että pelin suunnittelu sekä pelisuunnitteludokumentin kirjoittaminen, ovat luonteeltaan iteratiivisia prosesseja. Näin ollen, ne tarvitsevat koko kehitystiimin työpanoksen valmistuakseen.
Tätä työtä aloitettaessa oli jo tiedossa, ettei pelialalla ole olemassa standardeja pelisuunnitteludokumentaatiolle. Työssä tutkittiin useita pelisuunnitteluun liittyviä kirjoja sekä nettiartikkeleita, joita vertailtiin keskenään sekä henkilökohtaisten kokemusten kanssa. Näin löydettiin yhdenmukaisin tieto pelisuunnitteludokumentaation kirjoittamiselle. Tämän tiedon perusteella laadittiin opas. Tutkimuksen kanssa samanaikaisesti, aloitettiin pelin suunnittelu sekä pelisuunnitteludokumentin kirjoitus.
Työssä tultiin siihen johtopäätökseen, ettei pelisuunnitteludokumentille voi luoda täydellistä mallipohjaa, mutta tehty opas toimii hyvänä alkuna suunnittelijalle, hänen omiin tarpeisiin sopivan pohjan laatimiselle.
Esimerkkiä pelisuunnitteludokumentista, ei saatu valmiiksi asti opinnäytetyön puitteissa. Sillä tutkimuksen aikana todettiin, että pelin suunnittelu sekä pelisuunnitteludokumentin kirjoittaminen, ovat luonteeltaan iteratiivisia prosesseja. Näin ollen, ne tarvitsevat koko kehitystiimin työpanoksen valmistuakseen.