Some SoMe : Konditoria–alalla toimivan yksityisyrittäjän työkalupaketti sosiaalisen median hyödyntämiseen liiketoiminnassa
Luuri, Minna-Maria (2015)
Luuri, Minna-Maria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118601
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia konditoria-alalla toimivalle toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median työkalupaketti, jota hän voi hyödyntää omien näkemyksiensä, aikataulujensa ja resurssiensa mukaan. Ensimmäisenä tavoitteena oli tutustua erilaisiin sosiaalisen median muotoihin ja perehtyä sosiaaliseen mediaan yrityksen työkaluna. Toisena tavoitteena oli luoda sosiaalisen median työkalupaketti yrittäjän toiveiden perusteella.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään sosiaalista mediaa yrityksen työkaluna. Ensimmäiseksi perehdytään sosiaalisen median mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Siitä edettiin tutkimaan erilaisia sosiaalisen median palveluita ja niiden toimintaperiaatteita. Tutkittavia palveluita olivat muun muassa Facebook, YouTube ja blogi. Viimeiseksi perehdytään sosiaalisen median strategian suunnitteluprosessin eri vaiheisiin.
Empiirinen osuus pohjautuu sosiaalisen median strategian suunnitteluprosessiin ja sen eri vaiheisiin. Näiden pohjalta syntyi toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median työkalupaketti. Siinä on otettu toimeksiantajayrityksen kannalta huomioon oleellisimmat sosiaalisen median palvelut, joiden avulla pystytään lisäämään tun-nettavuutta, luomaan uusia asiakassuhteita ja lisäämään myyntiä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään sosiaalista mediaa yrityksen työkaluna. Ensimmäiseksi perehdytään sosiaalisen median mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Siitä edettiin tutkimaan erilaisia sosiaalisen median palveluita ja niiden toimintaperiaatteita. Tutkittavia palveluita olivat muun muassa Facebook, YouTube ja blogi. Viimeiseksi perehdytään sosiaalisen median strategian suunnitteluprosessin eri vaiheisiin.
Empiirinen osuus pohjautuu sosiaalisen median strategian suunnitteluprosessiin ja sen eri vaiheisiin. Näiden pohjalta syntyi toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median työkalupaketti. Siinä on otettu toimeksiantajayrityksen kannalta huomioon oleellisimmat sosiaalisen median palvelut, joiden avulla pystytään lisäämään tun-nettavuutta, luomaan uusia asiakassuhteita ja lisäämään myyntiä.