Röntgenhoitajien osaaminen tietokonetomografiatyössä : tietokonetomografiatyön osaamisen kriteerit ja osaamisen mittaaminen
Ulmanen, Mirka (2015)
Ulmanen, Mirka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018542
Tiivistelmä
Kerran omaksuttu ammattitaito ei nykymaailmassa enää riitä, joten sitä on kehitettävä läpi työuran. Henkilökunnan osaaminen on organisaation voimavara, jonka kehittämiseen organisaatio tarvitsee välineitä. Kehittäminen vaatii kompetenssin tason määrittämistä ja arvioimista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli mitata ja kuvata osaaja- ja syväosaajatasoisten röntgenhoitajien osaamista tietokonetomografiatutkimuksissa (TT). Opinnäytetyössä saatua tietoa voidaan hyödyntää TT-osaamisen kehittämisessä ja koulutuksen suunnittelussa. Mittari ja osaamisen kriteerit voivat myös toimia röntgenhoitajan oman TT-osaamisen arvioinnin työkaluna ja osaamisen kehittämissuunnitelman lähtökohtana.
Aineisto osaamiskriteerien ja osaamisen mittarin laadintaan kerättiin systemaattisella kirjal-lisuushaulla sekä asiantuntijaryhmältä (n=8) Delfoi-tekniikalla. Aineisto analysoitiin sisällön erittelyllä ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Analyysin perusteella laadittiin osaamisen kriteerit TT-osaajalle ja TT-syväosaajalle. Molemmat kriteeristöt muodostavat kolme pääluokkaa: TT-osaajalla Potilaan hoidollinen osaaminen, Tekninen osaaminen ja TT-kuvantamisprosessiin liittyvä osaaminen, ja TT-syväosaajalla Johtamisen ja organisoinnin osaaminen, TT-tutkimusten laadunhallinnan ja kehittämisen osaaminen sekä TT-toiminnan opetta-misen ja kehittämisen osaaminen.
Osaamiskriteerien pohjalta laadittiin itsearviointimittari, jossa käytetään strukturoitua viisiportaista Likert-asteikkoa. Mittausvälineeseen laadittiin myös osio, jolla kerättiin tietoa röntgenhoitajien TT-kouluttautumisesta. Kysely toteutettiin ja samalla testattiin HUS Kuvantamisen röntgenhoitajilla (vastaajia n=99). Kyselyn tulosten perusteella TT-osaajaksi arvioi it-sensä 41 % vastaajista ja TT-syväosaajiksi 15 %. TT-osaajilla vahvinta oli potilaan hoidollinen osaaminen, jossa yleisin osaamisen arvio oli ”Hyvä”(2). TT-syväosaajilla oli puolestaan vahvin osaaminen johtamisessa ja organisoimisessa, jossa yleisin osaamisen arvio oli ”Hyvä”(2). Yleisin TT-koulutuksen muoto oli kollegan antama käytännön opetus, jota oli saanut 96 % vastaajista.
Mittarin sisällöllistä yhtenäisyyttä tarkasteltiin Cronbachin alfa-kertoimen avulla, joka oli sekä osaajan kriteereillä 0,95 että syväosaajan kriteereillä 0,95. Cronbachin alfa-kertoimen arvot vaihtelivat eri osaamisalueissa välillä 0,75–0,92, joten mittarin sisällöllinen yhtenäisyys on hyvä.
Aineisto osaamiskriteerien ja osaamisen mittarin laadintaan kerättiin systemaattisella kirjal-lisuushaulla sekä asiantuntijaryhmältä (n=8) Delfoi-tekniikalla. Aineisto analysoitiin sisällön erittelyllä ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Analyysin perusteella laadittiin osaamisen kriteerit TT-osaajalle ja TT-syväosaajalle. Molemmat kriteeristöt muodostavat kolme pääluokkaa: TT-osaajalla Potilaan hoidollinen osaaminen, Tekninen osaaminen ja TT-kuvantamisprosessiin liittyvä osaaminen, ja TT-syväosaajalla Johtamisen ja organisoinnin osaaminen, TT-tutkimusten laadunhallinnan ja kehittämisen osaaminen sekä TT-toiminnan opetta-misen ja kehittämisen osaaminen.
Osaamiskriteerien pohjalta laadittiin itsearviointimittari, jossa käytetään strukturoitua viisiportaista Likert-asteikkoa. Mittausvälineeseen laadittiin myös osio, jolla kerättiin tietoa röntgenhoitajien TT-kouluttautumisesta. Kysely toteutettiin ja samalla testattiin HUS Kuvantamisen röntgenhoitajilla (vastaajia n=99). Kyselyn tulosten perusteella TT-osaajaksi arvioi it-sensä 41 % vastaajista ja TT-syväosaajiksi 15 %. TT-osaajilla vahvinta oli potilaan hoidollinen osaaminen, jossa yleisin osaamisen arvio oli ”Hyvä”(2). TT-syväosaajilla oli puolestaan vahvin osaaminen johtamisessa ja organisoimisessa, jossa yleisin osaamisen arvio oli ”Hyvä”(2). Yleisin TT-koulutuksen muoto oli kollegan antama käytännön opetus, jota oli saanut 96 % vastaajista.
Mittarin sisällöllistä yhtenäisyyttä tarkasteltiin Cronbachin alfa-kertoimen avulla, joka oli sekä osaajan kriteereillä 0,95 että syväosaajan kriteereillä 0,95. Cronbachin alfa-kertoimen arvot vaihtelivat eri osaamisalueissa välillä 0,75–0,92, joten mittarin sisällöllinen yhtenäisyys on hyvä.