Poisko koodisuosta? : Interaktiivisen seikkailupelin laatiminen toisella tavalla
Isoviita, Reetta (2006)
Isoviita, Reetta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810293763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810293763
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin tarkempi silmäys kolmeen sovellusten tekemiseen tarkoitettuun ohjelmaan, SumTotal Systemsin ToolBookiin, MatchWaren Mediatoriin sekä Mark Overmarsin Game Makeriin. Näiden ohjelmien käyttäminen ei välttämättä vaadi minkään ohjelmointikielen ymmärtämistä. Kolmea valittua työkalua vertailtiin keskenään pienen demo-ohjelman avulla sekä esimerkiksi käyttöliittymien osilta. Lopuksi yhtä valituista ohjelmista käytettiin laajan pelisovelluksen tekemiseen, jotta sen ominaisuudet tulisivat vielä paremmin esille. Sekä SumTotal Systemsin ToolBook että Matchwaren Mediator jäivät demo-ohjelman teossa toiseksi Mark Overmarsin Game Makerille. Helppokäyttöisyyden ja käytettävyyden puolesta parempi Game Maker valittiin näin ollen työkaluksi suurempaa ohjelmaprojektia varten. Peliohjelman tekeminen eteni normaalin ohjelman tekemisen tapaan suunnittelusta varsinaiseen ohjelman rakentamiseen ja testauttamiseen. Erona oli vain koodin kirjoittamisen poisjääminen. Game Makerin kätevyyden ja pelin laajan materiaalin vuoksi projekti laajeni lopulta kolmeksi erilliseksi peliksi, joista yksi valmistui tämän työn aikana.