The effect of visibility of environmental friendliness in hotels
Hernesniemi, Maria (2015)
Hernesniemi, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112818267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112818267
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tutkii ympäristöystävällisyyden näkyvyyttä hotellialalla ja voiko sillä olla myönteisiä vaikutuksia, erityisesti tuottoisuuden kannalta. Kaksi paikallista hotellia Helsingistä sisällytettiin mukaan käytännön esimerkkeinä, Scandic Marski ja Best Western Premier Hotel Katajanokka. Tutkimus on suoritettu käyttämällä sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä sekä kirjallisuuden arvostelua. Suljettu kysely lähetettiin kahdelle hotellille ja Scandic Marskin Front Office Manageria sekä Scandic Marskin muutamaa asiakasta haastateltiin, Hotelli Katajanokalla suoritettiin myös havainointia. Näkyvyyttä tutkitaan tässä tutkimuksessa visuaalisena informaationa joka saavuttaa asiakkaan. Oleellisiin käsitteisiin sisältyvät mainonta, brändäys ja visuaalinen markkinointi. Myös sosiaalisen median käytöllä on suuri merkitys kun asiakasta tavoitellaan visuaalisesti. Kaksi sosiaalisen median sovellusta sisällytettiin mukaan sosiaalisen median vaikutuksen edustajina, Facebook ja TripAdvisor. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää voiko visuaalisella ympäristöystävällisyyden ja ympäristöä suojelevien käytäntöjen markkinoinnilla lisätä myyntiä ja luoda voittoa käyttämällä yllä mainittuja käsitteitä. Ympäristöystävällisyys on tärkeä aihe ja pitäisi sisällyttää jokaisen yhtiön toimintasuunnitelmaan, jotta väheneviä luonnonvaroja voitaisiin varjella, pienentää hiilijalanjälkeä ja vähentää teollisuuden jätteitä. Ympäristöä suojelevien käytäntöjen tuottoisuus lisäisi käytäntöjen omaksumisen houkuttelevuutta yhtiöille.
Saadut tulokset osoittavat, että vaikka asiakkaiden kiinnostus ympäristöystävällisyyttä kohtaan on melko vähäistä, kiinnostusta kuitenkin on ja jopa kysyntää ympäristöystävällisiä tuotteita ja palveluita kohtaan. Suurin osa asiakkaista ei aktiivisesti etsi tietoa hotellien ympäristöä säästävistä käytännöistä ja usein eivät huomaa hienovaraisesti sijoitettua tietoa. Omaksuttujen ympäristöystävällisten käytäntöjen visuaalisella tehostamisella on mahdollisuus vedota asiakkaaseen ja houkutella heidät palveluntarjoajan luo, ja siten lisätä kyseisen palveluntajoajan tuottoja. Johtopäätöksenä ympäristöystävällisiä käytäntöjä tulisi omaksua ja käytäntöjen tehokas visualisointi sovittaa markkinointisuunnitelmaan.
Suurin ongelma tässä tutkimuksessa on asiakaskyselyssä. Vastaajien määrä oli alhainen verrattuna hotellien todelliseen asiakasmäärään eikä siten edusta enemmistön yleistä mielipidettä. Ehdotuksena tarkempien tuloksien saamiseksi tulee saavuttaa korkeampi vastaajamäärä.
Saadut tulokset osoittavat, että vaikka asiakkaiden kiinnostus ympäristöystävällisyyttä kohtaan on melko vähäistä, kiinnostusta kuitenkin on ja jopa kysyntää ympäristöystävällisiä tuotteita ja palveluita kohtaan. Suurin osa asiakkaista ei aktiivisesti etsi tietoa hotellien ympäristöä säästävistä käytännöistä ja usein eivät huomaa hienovaraisesti sijoitettua tietoa. Omaksuttujen ympäristöystävällisten käytäntöjen visuaalisella tehostamisella on mahdollisuus vedota asiakkaaseen ja houkutella heidät palveluntarjoajan luo, ja siten lisätä kyseisen palveluntajoajan tuottoja. Johtopäätöksenä ympäristöystävällisiä käytäntöjä tulisi omaksua ja käytäntöjen tehokas visualisointi sovittaa markkinointisuunnitelmaan.
Suurin ongelma tässä tutkimuksessa on asiakaskyselyssä. Vastaajien määrä oli alhainen verrattuna hotellien todelliseen asiakasmäärään eikä siten edusta enemmistön yleistä mielipidettä. Ehdotuksena tarkempien tuloksien saamiseksi tulee saavuttaa korkeampi vastaajamäärä.