Ruokakarnevaalista ravintoloitsijaksi – Ravintolapäivän innoittamien yrittäjien näkemyksiä tapahtumasta
Simpanen, Tommi (2015)
Simpanen, Tommi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918328
Tiivistelmä
Pop up -tapahtumat ovat näkyvä osa 2000-lukulaista yhteisöllistä tekemistä. Näistä tapahtumista tunnetuin on vuonna 2011 Suomesta lähtenyt, nykyään neljä kertaa vuosittain järjestettävä Ravintolapäivä. Ravintolapäivä on ruokakarnevaali, jolloin kuka tahansa voi avata ravintolan yhdeksi päiväksi ilman lupa- tai hakemusmenettelyä. Ravintolapäivä on maailmanlaajuiseksi levinnyt tapahtuma, johon on osallistunut kymmeniä tuhansia yhden päivän ravintoloitsijoita ympäri maailman. Kävijöitä Ravintolapäivän tapahtumissa on ollut arviolta yli kaksi miljoonaa.
Opinnäytetyössä tutkitaan Ravintolapäivästä ponnistaneiden yrittäjien kokemuksia Ravintolapäivän vaikutuksesta liiketoiminnan perustamiseen, sen positiivisia ja negatiivisia puolia sekä tapahtuman vaikutusta suomalaiseen ruokakulttuuriin. Kymmenestä tietooni tulleesta Ravintolapäivästä aloittaneesta yrittäjästä tutkimukseen osallistui yhdeksän, kahdeksasta eri yrityksestä. Haastateltavissa oli sekä kivijalkaravintoloitsijoita että ruokapyöräyrittäjiä. Osalla tutkimukseen osallistuneista oli jo ennestään kokemusta ravintola-alalta, osa oli ryhtynyt ruokayrittäjiksi muilta aloilta. Työssä selvitetään yrittäjien näkemyksiä Ravintolapäivän positiivisista ja negatiivisista vaikutuksista, liiketoiminnan aloittamisesta sekä yrittäjien tulevaisuudennäkymistä. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena vuonna 2015 kesä- ja marraskuun välisenä aikana teemahaastatteluita apuna käyttäen.
Ravintolapäivä nähtiin kaikkien yrittäjien toimesta erinomaisena koealustana erilaisten ruokakonseptien kokeilemiseen sen edullisuuden ja helposti lähestyttävän luonteen takia. Vaikka lähes kaikki haastateltavat löysivät tapahtumasta jotain kritisoitavaa, korostui vastauksissa Ravintolapäivän merkitys suomalaisen ruoka- ja ravintolakulttuurin edistäjänä. Ravintolapäivää voidaankin suositella ruoka-alan yrittäjyydestä kiinnostuneille - niin ravintola-alan taustan omaaville kuin muiltakin aloilta siirtyville - oman konseptin kokeilemisen apuvälineenä.
Opinnäytetyössä tutkitaan Ravintolapäivästä ponnistaneiden yrittäjien kokemuksia Ravintolapäivän vaikutuksesta liiketoiminnan perustamiseen, sen positiivisia ja negatiivisia puolia sekä tapahtuman vaikutusta suomalaiseen ruokakulttuuriin. Kymmenestä tietooni tulleesta Ravintolapäivästä aloittaneesta yrittäjästä tutkimukseen osallistui yhdeksän, kahdeksasta eri yrityksestä. Haastateltavissa oli sekä kivijalkaravintoloitsijoita että ruokapyöräyrittäjiä. Osalla tutkimukseen osallistuneista oli jo ennestään kokemusta ravintola-alalta, osa oli ryhtynyt ruokayrittäjiksi muilta aloilta. Työssä selvitetään yrittäjien näkemyksiä Ravintolapäivän positiivisista ja negatiivisista vaikutuksista, liiketoiminnan aloittamisesta sekä yrittäjien tulevaisuudennäkymistä. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena vuonna 2015 kesä- ja marraskuun välisenä aikana teemahaastatteluita apuna käyttäen.
Ravintolapäivä nähtiin kaikkien yrittäjien toimesta erinomaisena koealustana erilaisten ruokakonseptien kokeilemiseen sen edullisuuden ja helposti lähestyttävän luonteen takia. Vaikka lähes kaikki haastateltavat löysivät tapahtumasta jotain kritisoitavaa, korostui vastauksissa Ravintolapäivän merkitys suomalaisen ruoka- ja ravintolakulttuurin edistäjänä. Ravintolapäivää voidaankin suositella ruoka-alan yrittäjyydestä kiinnostuneille - niin ravintola-alan taustan omaaville kuin muiltakin aloilta siirtyville - oman konseptin kokeilemisen apuvälineenä.