Planeettamme Maa -konsertin flaijerin suunnittelu ja toteutus
Kauppila, Toni (2015)
Kauppila, Toni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112818319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112818319
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa lentolehtinen eli flaijeri Planeettamme Maa – Live in Concert -konserttia varten. Konsertti esitetään vuoden 2016 maaliskuussa Helsingin Hartwall Arenalla sekä Turun HK Areenalla. Tapahtuman järjestä-misestä vastaa ohjelmatoimisto Fullsteam Agency Oy. Planeettamme Maa -konsertti esit-tää Planeettamme Maa -dokumenttisarjan vaikuttavimmat kohtaukset valtavalla näytöllä 80-henkisen Prahan filharmonisen orkesterin säestämänä. Konsertin isäntänä toimii näytte-lijä Pirkka-Pekka Petelius.
Flaijeri on suoramarkkinoinnissa käytetty visuaalisen markkinointiviestinnän keino, joka mahdollistaa henkilökohtaisen kontaktin potentiaaliseen asiakkaaseen. Flaijerin tarkoitus on informoida tulevista tapahtumista ja saada aikaan kannattavaa myyntiä yritykselle.
Esteettisesti miellyttävän ja kontekstiin sopivan flaijerin suunnittelu vaatii graafisen suunnit-telun kulmakivien tuntemuksen. Suunnittelun perustana toimivat käytettävän tietokoneoh-jelmiston valitseminen ja sen ominaisuuksien tunteminen, sommittelu, typografia, värien määritteleminen, kuvien käyttäminen ja sekä painomateriaalin valitseminen.
Toiminnallisessa osassa esitellään Planeettamme Maa – Live in Concert -konserttiin tuote-tun flaijerin suunnittelua ja toteutumista. Planeettamme Maa -konsertti on aikaisemmin me-nestyksekkäästi ympäri maailmaa kiertänyt formaatti, joten sen markkinointimateriaalien visuaalinen ilme on vakiintunut. Suunnittelutyötä helpottivat valmiiksi määritetyt graafiset ohjeistukset, mutta flaijeri piti kustomoida Suomen markkinaympäristöön. Suomessa ennal-ta tuntemattoman formaatin takia pieneen A6-kokoiseen flaijeriin piti saada kattavasti tietoa tulevasta konsertista.
Lopputuloksena oli esteettisesti miellyttävä ja informatiivinen flaijeri, jota tilattiin 5 000 kap-paletta eri tilaisuuksissa jaettavaksi. Jakamisen yhteydessä voitiin henkilökohtaisesti kertoa tulevasta konsertista sekä tarkastella flaijerin tuottamia reaktioita eri kohderyhmissä. On-gelmana flaijereiden jakamisessa on tulosten seurattavuus. Jos meneillään on samanaikai-sesti monia markkinointitoimenpiteitä, on flaijereiden vaikutusta lipunmyyntiin vaikea arvioi-da.
Graafisen suunnittelun ja tietokoneohjelmien hallitseminen ovat perusteita, jonka avulla voi-daan periaatteessa luoda onnistuneita graafisia markkinointimateriaaleja. Suunnittelijan sub-jektiivisten mieltymysten takia on kuitenkin hyvä saada perspektiiviä muilta asianomaisilta koko suunnitteluprosessin ajan. Flaijerit ovat menettäneet suosiotaan viime vuosikymmen-ten aikana, mutta onnistuneella suunnittelulla ne toimivat tehokkaana lisänä konserttien ja tapahtumien markkinoinnissa.
Flaijeri on suoramarkkinoinnissa käytetty visuaalisen markkinointiviestinnän keino, joka mahdollistaa henkilökohtaisen kontaktin potentiaaliseen asiakkaaseen. Flaijerin tarkoitus on informoida tulevista tapahtumista ja saada aikaan kannattavaa myyntiä yritykselle.
Esteettisesti miellyttävän ja kontekstiin sopivan flaijerin suunnittelu vaatii graafisen suunnit-telun kulmakivien tuntemuksen. Suunnittelun perustana toimivat käytettävän tietokoneoh-jelmiston valitseminen ja sen ominaisuuksien tunteminen, sommittelu, typografia, värien määritteleminen, kuvien käyttäminen ja sekä painomateriaalin valitseminen.
Toiminnallisessa osassa esitellään Planeettamme Maa – Live in Concert -konserttiin tuote-tun flaijerin suunnittelua ja toteutumista. Planeettamme Maa -konsertti on aikaisemmin me-nestyksekkäästi ympäri maailmaa kiertänyt formaatti, joten sen markkinointimateriaalien visuaalinen ilme on vakiintunut. Suunnittelutyötä helpottivat valmiiksi määritetyt graafiset ohjeistukset, mutta flaijeri piti kustomoida Suomen markkinaympäristöön. Suomessa ennal-ta tuntemattoman formaatin takia pieneen A6-kokoiseen flaijeriin piti saada kattavasti tietoa tulevasta konsertista.
Lopputuloksena oli esteettisesti miellyttävä ja informatiivinen flaijeri, jota tilattiin 5 000 kap-paletta eri tilaisuuksissa jaettavaksi. Jakamisen yhteydessä voitiin henkilökohtaisesti kertoa tulevasta konsertista sekä tarkastella flaijerin tuottamia reaktioita eri kohderyhmissä. On-gelmana flaijereiden jakamisessa on tulosten seurattavuus. Jos meneillään on samanaikai-sesti monia markkinointitoimenpiteitä, on flaijereiden vaikutusta lipunmyyntiin vaikea arvioi-da.
Graafisen suunnittelun ja tietokoneohjelmien hallitseminen ovat perusteita, jonka avulla voi-daan periaatteessa luoda onnistuneita graafisia markkinointimateriaaleja. Suunnittelijan sub-jektiivisten mieltymysten takia on kuitenkin hyvä saada perspektiiviä muilta asianomaisilta koko suunnitteluprosessin ajan. Flaijerit ovat menettäneet suosiotaan viime vuosikymmen-ten aikana, mutta onnistuneella suunnittelulla ne toimivat tehokkaana lisänä konserttien ja tapahtumien markkinoinnissa.