Selvitys Moision koulun yhteisöllisen oppilashuollon toiminnasta
Salin, Susanna (2015)
Salin, Susanna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916851
Tiivistelmä
Salon kaupungin Moision yläkoulun oppilashuolto on pitkään toiminut työryhmä. Olen toiminut yhteisöllisessä oppilashuoltotyöryhmässä opiskelijajäsenenä lähes koko lukuvuoden 2014–2015 ajan kahden eri työharjoittelun kautta. Aluksi olin työharjoittelussa Pois syrjästä -hankkeessa syksyllä 2014 ja sen jälkeen Moision koulussa keväällä 2015. Toiminnassa mukanaolon myötä heräsi kiinnostukseni oppilashuoltotyötä kohtaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yhteisöllisen oppilashuollon toimintakulttuuria, joka sisältää toiminnan perustehtävän, toimintaan vaikuttavat tekijät, toimintatavat ja toiminnan itsearvioinnin, sekä arvot ja eettisyyden. Lisäksi selvityksen alla oli 1.8.2014 voimaantullut oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja sen vaikutukset oppilashuoltotyöhön.
Työ oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kevään 2015 aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia yhteisöllisen oppilashuollon toiminnan vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Haastattelin seitsemää yhteisöllisen oppilashuoltotyöryhmän jäsentä. Huomioin haastattelussa työryhmän moniammatillisuuden haastattelemalla eri ammattiryhmiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yhteisöllisellä oppilashuoltotyöryhmän jäsenillä on osaamista ja taitoja toteuttaa oppilashuoltotyötä, mikäli heille annetaan siihen riittävästi työaikaa. Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja sen tulkinta ovat aiheuttaneet ristiriitaisia näkemyksiä siitä, miten erityisesti tietoa voidaan jakaa. Lisäksi oppilashuoltotyön koordinointi ja johtaminen heijastuvat oppilashuoltotyöhön, koska puuttui selkeä käsitys lain edellyttämistä toimintatavoista. Työryhmä toivoi saavansa asianmukaista koulutusta ja ohjausta lakiin liittyen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yhteisöllisen oppilashuollon toimintakulttuuria, joka sisältää toiminnan perustehtävän, toimintaan vaikuttavat tekijät, toimintatavat ja toiminnan itsearvioinnin, sekä arvot ja eettisyyden. Lisäksi selvityksen alla oli 1.8.2014 voimaantullut oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja sen vaikutukset oppilashuoltotyöhön.
Työ oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kevään 2015 aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia yhteisöllisen oppilashuollon toiminnan vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Haastattelin seitsemää yhteisöllisen oppilashuoltotyöryhmän jäsentä. Huomioin haastattelussa työryhmän moniammatillisuuden haastattelemalla eri ammattiryhmiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yhteisöllisellä oppilashuoltotyöryhmän jäsenillä on osaamista ja taitoja toteuttaa oppilashuoltotyötä, mikäli heille annetaan siihen riittävästi työaikaa. Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja sen tulkinta ovat aiheuttaneet ristiriitaisia näkemyksiä siitä, miten erityisesti tietoa voidaan jakaa. Lisäksi oppilashuoltotyön koordinointi ja johtaminen heijastuvat oppilashuoltotyöhön, koska puuttui selkeä käsitys lain edellyttämistä toimintatavoista. Työryhmä toivoi saavansa asianmukaista koulutusta ja ohjausta lakiin liittyen.