Pelidemon tuottaminen
Karppinen, Tomi (2015)
Karppinen, Tomi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417589
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli luonteeltaan kehitystyö, jossa tuotettiin pelidemo. Pelin konsepti perustuu lastenkirjaan. Tavoitteena oli tehdä alkuperäisteokseen perustuva pelidemo, jolla voidaan esitellä idea mahdollisille yhteistyökumppaneille ja rahoittajille jatkokehitystä varten.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta ja toiminnallisesta osasta. Kirjallinen osuus käsittelee pelinkehityksen teoriaa yleisesti ja toiminnallinen osa pitää sisällään dokumentaation kehitystyön suunnittelun, tuotannon ja julkaisun eri vaiheista.
Pelin toteuttamiseen käytettiin Multimedia Fusion 2 -ohjelmistoa ja grafiikoiden toteuttamiseen Adobe Photoshop CC -kuvankäsittelyohjelmaa. Äänien käsittelyyn käytettiin GoldWave-äänieditoria. Apuna työtuntien laskemiseen ja kehitystyön yleiseen dokumentointiin käytettiin XSplit-ruudunkaappausohjelmaa.
Peli oli tarkoitus kehittää PC-alustan lisäksi mobiilialustalle, mutta tämä osoittautui liian haasteelliseksi aikataulun ja resurssien puutteen vuoksi. Haasteista huolimatta peli valmistui. Samalla saatiin selville, että yksinkertaisen ja toimivan pelin luominen on mahdollista hyvin lyhyessä ajassa ja vähillä resursseilla eikä siihen tarvita ohjelmointitaitoja.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta ja toiminnallisesta osasta. Kirjallinen osuus käsittelee pelinkehityksen teoriaa yleisesti ja toiminnallinen osa pitää sisällään dokumentaation kehitystyön suunnittelun, tuotannon ja julkaisun eri vaiheista.
Pelin toteuttamiseen käytettiin Multimedia Fusion 2 -ohjelmistoa ja grafiikoiden toteuttamiseen Adobe Photoshop CC -kuvankäsittelyohjelmaa. Äänien käsittelyyn käytettiin GoldWave-äänieditoria. Apuna työtuntien laskemiseen ja kehitystyön yleiseen dokumentointiin käytettiin XSplit-ruudunkaappausohjelmaa.
Peli oli tarkoitus kehittää PC-alustan lisäksi mobiilialustalle, mutta tämä osoittautui liian haasteelliseksi aikataulun ja resurssien puutteen vuoksi. Haasteista huolimatta peli valmistui. Samalla saatiin selville, että yksinkertaisen ja toimivan pelin luominen on mahdollista hyvin lyhyessä ajassa ja vähillä resursseilla eikä siihen tarvita ohjelmointitaitoja.