Customer Satisfaction at the Hospitality Industry: Holiday Inn Helsinki-Vantaa Airport
Eld, Anna (2015)
Eld, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716615
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyys palvelualalla: Holiday Inn Helsinki-Vantaa Airport
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia ja tarkkailla asiakaspalvelua ja asiakastyytyväisyyttä hotellialalla, ja Holiday Inn Helsinki-Vantaa Airport valikoitui esimerkkitapaukseksi tähän tutkimukseen. Tämä tutkimus ja opinnäytetyö toteutettiin pienessä yhteistyössä Holiday Inn Helsinki-Vantaa Airportin kanssa, joka toimi tämän opinnäytetyön tutkimuksen aiheen edustajana. Kyseinen hotelli valittiin tutkimuksen kohteeksi, sillä tämän opinnäytetyön kirjoittaja teki toisen työharjoittelunsa kyseisen hotellin vastaanotossa, ja täten nämä olosuhteet olivat par-haat mahdolliset jotta yritys, sen asiakkaat ja asiakaspalvelutoiminta tulisivat tarpeeksi tutuiksi.
Tämän opinnäytetyö koostuu asiakaspalvelun, -tyytyväisyyden, -uskollisuuden, -palvelualan ja tunneälyn teoriasta, jotka koostuvat pääosin kirjallisuudesta ja Internet lähteistä. Tutkimus, tutkimustulokset ja analysointi löytyvät opinnäytetyön loppupäästä.
Laajemman ja tarkemman tiedon saamiseksi tämänhetkisestä asiakastyytyväisyystilanteesta, asiakastyytyväisyyskysely suoritettiin hotelliasiakkaiden keskuudessa. Tutkimuksen ja opin-näytetyön päätavoitteena oli antaa hotellille tämänhetkinen tyytyväisyystilanne heidän kanta-asiakkaistaan ja asiakkaiden ajatuksista hotellia ja sen palveluita kohtaan. Tutkimusmenetelminä käytettiin molempia sekä määrällistä että laadullista menetelmää, jotta tuloksista saataisiin mahdollisimman monipuolisia, luotettavia ja kattavia. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin InterContinental Hotelsin lähettämää asiakastyytyväisyyskyselyä, johon asiakkaat vastasivat vierailunsa jälkeen. Laadullisena menetelmänä käytettiin havainnointia. Tutkimus toteutettiin huhti-kesäkuussa 2015 Holiday Inn Helsinki-Vantaa Airport hotellissa ja koko opinnäytetyö kirjoitettiin touko- ja lokakuun 2015 välisenä aikana.
Tulokset osoittivat, että keskimäärin Holiday Inn Helsinki-Vantaa Airportin kanta-asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä, vaikka maailmanlaajuinen kesiarvo oli hieman korkeampi verrattuna tähän hotelliin. Tutkimus antaa tulevaisuudessa mahdollisuuden hotellille tehdä laajempia selvityksiä tähän aihepiiriin ja mahdollisesti auttaa heitä tekemään joitakin muutoksia heidän palveluille.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia ja tarkkailla asiakaspalvelua ja asiakastyytyväisyyttä hotellialalla, ja Holiday Inn Helsinki-Vantaa Airport valikoitui esimerkkitapaukseksi tähän tutkimukseen. Tämä tutkimus ja opinnäytetyö toteutettiin pienessä yhteistyössä Holiday Inn Helsinki-Vantaa Airportin kanssa, joka toimi tämän opinnäytetyön tutkimuksen aiheen edustajana. Kyseinen hotelli valittiin tutkimuksen kohteeksi, sillä tämän opinnäytetyön kirjoittaja teki toisen työharjoittelunsa kyseisen hotellin vastaanotossa, ja täten nämä olosuhteet olivat par-haat mahdolliset jotta yritys, sen asiakkaat ja asiakaspalvelutoiminta tulisivat tarpeeksi tutuiksi.
Tämän opinnäytetyö koostuu asiakaspalvelun, -tyytyväisyyden, -uskollisuuden, -palvelualan ja tunneälyn teoriasta, jotka koostuvat pääosin kirjallisuudesta ja Internet lähteistä. Tutkimus, tutkimustulokset ja analysointi löytyvät opinnäytetyön loppupäästä.
Laajemman ja tarkemman tiedon saamiseksi tämänhetkisestä asiakastyytyväisyystilanteesta, asiakastyytyväisyyskysely suoritettiin hotelliasiakkaiden keskuudessa. Tutkimuksen ja opin-näytetyön päätavoitteena oli antaa hotellille tämänhetkinen tyytyväisyystilanne heidän kanta-asiakkaistaan ja asiakkaiden ajatuksista hotellia ja sen palveluita kohtaan. Tutkimusmenetelminä käytettiin molempia sekä määrällistä että laadullista menetelmää, jotta tuloksista saataisiin mahdollisimman monipuolisia, luotettavia ja kattavia. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin InterContinental Hotelsin lähettämää asiakastyytyväisyyskyselyä, johon asiakkaat vastasivat vierailunsa jälkeen. Laadullisena menetelmänä käytettiin havainnointia. Tutkimus toteutettiin huhti-kesäkuussa 2015 Holiday Inn Helsinki-Vantaa Airport hotellissa ja koko opinnäytetyö kirjoitettiin touko- ja lokakuun 2015 välisenä aikana.
Tulokset osoittivat, että keskimäärin Holiday Inn Helsinki-Vantaa Airportin kanta-asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä, vaikka maailmanlaajuinen kesiarvo oli hieman korkeampi verrattuna tähän hotelliin. Tutkimus antaa tulevaisuudessa mahdollisuuden hotellille tehdä laajempia selvityksiä tähän aihepiiriin ja mahdollisesti auttaa heitä tekemään joitakin muutoksia heidän palveluille.