Merikeskus Vellamon tunnettuus Kotkassa ja sen lähikunnissa
Vaahtera, Satu (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Vaahtera, Satu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317350
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Merikeskus Vellamon toimeksiannosta. Vellamo on Kotkassa sijaitseva merikeskus, joka tarjoaa asiakkailleen monipuolisia Suomen merimuseon ja Kymenlaakson museon sekä tietokeskus Vellamon palveluja. Lisäksi siellä järjestetään vaihtuvia näyttelyitä. Merikeskus Vellamon tiloissa toimivat myös ravintolapalvelujen tuottaja sekä museokauppa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten hyvin Kotkan ja sen lähikuntien asukkaat tuntevat Merikeskus Vellamon sekä minkälaisia mielikuvia heillä oli Merikeskus Vellamosta. Tut-kimuksessa selvitettiin mielikuvien ja tunnettuuden lisäksi sitä, mitä Merikeskus Vellamon palveluja käytettiin vierailun aikana. Tutkimus rajattiin koskemaan Kaakko 135º -kuntien suo-menkielisiä asukkaita. Näitä kuntia ovat Kotka, Pyhtää, Hamina, Virolahti ja Miehikkälä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään mielikuvia ja niiden rakentamista sekä tutkitaan imagon ja maineen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosassa kuvaillaan myös viestinnän vaikutus maineen kehittymiseen. Tutkimuksen teoreettisessa osassa kuvataan käsitteet imago, identiteetti, maine, maineenhallinta ja viestintä. Teoriaosuudessa on hyödynnetty myös brändejä koskevaa kirjallisuutta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Aineiston keruu tapahtui puolistrukturoidulla kyselylomakkeella sähköisenä kyselynä heinä-syyskuussa 2015. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 213.
Tutkimustulosten mukaan Merikeskus Vellamo tunnetaan hyvin Kotkassa ja sen lähikunnissa. Merikeskus Vellamosta oli kuultu niin lehtien kuin sosiaalisen mediankin välityksellä. Mielikuvien osalta tutkimuksessa nousivat esille Merikeskus Vellamon laadukas, aaltomainen ja merellinen ulkomuoto. Palvelujen käytön osalta tutkimuksessa selvisi, että Merikeskus Vellamossa tuotettavia ravintolapalveluja ja museon palveluja käytettiin vierailujen yhteydessä eniten. Merikeskus Vellamon palveluihin oltiin tyytyväisiä ja suurin osa vastaajista oli myös valmis suosittelemaan Merikeskus Vellamoa erittäin mielellään.
Kehitysehdotuksina Merikeskus Vellamolle esitetään markkinointitoimenpiteiden ja mainonnan tehostamista yrityskuvan vahvistamiseksi ja tunnettuuden lisäämiseksi. Nuorille ja lapsille sekä lapsiperheille suunnatun toiminnan lisääminen toisi enemmän myös nuorta asiakaskuntaa Merikeskus Vellamoon. Lehtimainonnan lisäksi toimeksiantaja voisi käyttää sosiaalisen median väyliä tunnettuuden lisäämiseksi. Merikeskus Vellamo voisi luoda itselle oman blogin, jonne voitaisiin koota tietoa tapahtumista sekä jakaa mielipiteitä ja ajatuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten hyvin Kotkan ja sen lähikuntien asukkaat tuntevat Merikeskus Vellamon sekä minkälaisia mielikuvia heillä oli Merikeskus Vellamosta. Tut-kimuksessa selvitettiin mielikuvien ja tunnettuuden lisäksi sitä, mitä Merikeskus Vellamon palveluja käytettiin vierailun aikana. Tutkimus rajattiin koskemaan Kaakko 135º -kuntien suo-menkielisiä asukkaita. Näitä kuntia ovat Kotka, Pyhtää, Hamina, Virolahti ja Miehikkälä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään mielikuvia ja niiden rakentamista sekä tutkitaan imagon ja maineen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosassa kuvaillaan myös viestinnän vaikutus maineen kehittymiseen. Tutkimuksen teoreettisessa osassa kuvataan käsitteet imago, identiteetti, maine, maineenhallinta ja viestintä. Teoriaosuudessa on hyödynnetty myös brändejä koskevaa kirjallisuutta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Aineiston keruu tapahtui puolistrukturoidulla kyselylomakkeella sähköisenä kyselynä heinä-syyskuussa 2015. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 213.
Tutkimustulosten mukaan Merikeskus Vellamo tunnetaan hyvin Kotkassa ja sen lähikunnissa. Merikeskus Vellamosta oli kuultu niin lehtien kuin sosiaalisen mediankin välityksellä. Mielikuvien osalta tutkimuksessa nousivat esille Merikeskus Vellamon laadukas, aaltomainen ja merellinen ulkomuoto. Palvelujen käytön osalta tutkimuksessa selvisi, että Merikeskus Vellamossa tuotettavia ravintolapalveluja ja museon palveluja käytettiin vierailujen yhteydessä eniten. Merikeskus Vellamon palveluihin oltiin tyytyväisiä ja suurin osa vastaajista oli myös valmis suosittelemaan Merikeskus Vellamoa erittäin mielellään.
Kehitysehdotuksina Merikeskus Vellamolle esitetään markkinointitoimenpiteiden ja mainonnan tehostamista yrityskuvan vahvistamiseksi ja tunnettuuden lisäämiseksi. Nuorille ja lapsille sekä lapsiperheille suunnatun toiminnan lisääminen toisi enemmän myös nuorta asiakaskuntaa Merikeskus Vellamoon. Lehtimainonnan lisäksi toimeksiantaja voisi käyttää sosiaalisen median väyliä tunnettuuden lisäämiseksi. Merikeskus Vellamo voisi luoda itselle oman blogin, jonne voitaisiin koota tietoa tapahtumista sekä jakaa mielipiteitä ja ajatuksia.