Sosiaalisen median strategian kehittäminen : sosiaalinen media osana yrityksen markkinointia
Malinen, Nina (2015)
Malinen, Nina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517706
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Wedding Factory Finland:lle sosiaalisen median strategiaa yrityksen markkinointiin. Tavoitteena on tehostaa jo olemassa olevia sosiaalisen median kanavia sekä löytää uusia segmenttikohtaisia kanavia. Tarkoitus on keksiä uusia innovatiivisia keinoja markkinoida ja erottautua sosiaalisessa mediassa.
Lähtökohtana toimii yritykselle suunnatut strategia kysymykset, jotka auttavat hahmottamaan yrityksen strategiaa – helpottamaan markkinointia ja ymmärtämään yrityksen segmenttiä sekä ymmärtämään nykyisiä ratkaisuja. Benchmarking-menelmä ja SWOT-analyysi auttavat kehittämään tavoitteita.
Tavoitteena on kehittää toteutuskelpoinen ja innovatiivinen strategia. Prosessi perustuu sovellettuun teoriaan sissimarkkinoinnista, sosiaalisesta mediasta ja gurumarkkinoinnista. Toteutukseen ja seurantaan auttavat teoria-aineisto ja monipuoliset työkalut. Opinnäytetyön teoriaosuus antaa lähtökohdat kehittää toimintaa. Prosessin kannalta on tärkeä ymmärtää sosiaalista median markkinointia ja siihen liittyviä riskejä. Sosiaalisen median strategian suunnittelussa otetaan nämä asiat huomioon.
Toimeksiantaja saa sosiaalisen median strategia-suunnitelman avuksi yrityksen markkinointiin. Service blueprinting, SMART-työkalu ja hakusana-analyysi ovat avainasemassa segmenttikohtaiseen markkinointistrategian kehittämiseen. AIDA- kaavaa soveltaen saadaan luotua mielenkiintoista ja asiakaslähtöistä markkinointisisältöä. Ostokäyttäytyminen sosiaalisessa mediassa kulkee mukana työssä. Tarkoituksena on kehittää yrityksen sisältöstrategiaa luoden guruasemaa. Tulokset osoittavat, että asiantuntijuus helpottaa asiakkaan ostopäätöstä.
Lähtökohtana toimii yritykselle suunnatut strategia kysymykset, jotka auttavat hahmottamaan yrityksen strategiaa – helpottamaan markkinointia ja ymmärtämään yrityksen segmenttiä sekä ymmärtämään nykyisiä ratkaisuja. Benchmarking-menelmä ja SWOT-analyysi auttavat kehittämään tavoitteita.
Tavoitteena on kehittää toteutuskelpoinen ja innovatiivinen strategia. Prosessi perustuu sovellettuun teoriaan sissimarkkinoinnista, sosiaalisesta mediasta ja gurumarkkinoinnista. Toteutukseen ja seurantaan auttavat teoria-aineisto ja monipuoliset työkalut. Opinnäytetyön teoriaosuus antaa lähtökohdat kehittää toimintaa. Prosessin kannalta on tärkeä ymmärtää sosiaalista median markkinointia ja siihen liittyviä riskejä. Sosiaalisen median strategian suunnittelussa otetaan nämä asiat huomioon.
Toimeksiantaja saa sosiaalisen median strategia-suunnitelman avuksi yrityksen markkinointiin. Service blueprinting, SMART-työkalu ja hakusana-analyysi ovat avainasemassa segmenttikohtaiseen markkinointistrategian kehittämiseen. AIDA- kaavaa soveltaen saadaan luotua mielenkiintoista ja asiakaslähtöistä markkinointisisältöä. Ostokäyttäytyminen sosiaalisessa mediassa kulkee mukana työssä. Tarkoituksena on kehittää yrityksen sisältöstrategiaa luoden guruasemaa. Tulokset osoittavat, että asiantuntijuus helpottaa asiakkaan ostopäätöstä.