KATKOTON YLÖSAJO PPK5:LLÄ : Stora Enson Veitsiluodon tehtaat
Välimäki, Ari (2015)
Välimäki, Ari
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517676
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Stora Enson Veitsiluodon päällystyspaperikone viidelle. Työn aiheena oli selvittää, mistä johtuvat päällystyskoneella tapahtuvat ylösajokatkot sekä miten niitä voisi vähentää.
Opinnäytetyö aloitettiin päällystyskoneen henkilökunnan haastattelukierroksella, jonka tarkoituksena oli selvittää vuorokohtaiset operointimallit, suurimmat ylösajokatkojen aiheuttajat sekä ylösajon kriittisimmät tekijät. Haastattelujen pohjalta sekä omakohtaisen kokemuksen kautta saatiin selville vuorojen väliset operointierot ja katkojen suurimmat aiheuttajat.
Ylösajovaiheen kriittisimmäksi vaiheeksi koettiin asemien sekä leijukuivainten ylösotto. Merkittäväksi ja yhteiseksi ongelmaksi koettiin päällystepastan vesittyminen katkojen aikana sekä päällystysasemien yläpuoliset alueet, joista putoaa sekä kiihdytysvaiheessa että ajon aikana pinttynyttä pastaa radalle.
Työn tuloksena päällystyskoneelle tehtiin vuorojen välille yhteinen ylösajotoimintamalli, minkä tarkoituksena on yhtenäistää ja pois sulkea vuorojen välisiä operointieroja, jotta tulevaisuudessa päästäisiin helpommin käsiksi myös todellisiin ylösajokatkojen aiheuttajiin. Pastan vesittymistä tutkittiin viikolla 36, kun tehtaalla koitti vuosihuoltoseisokki. Kokeilujen yhteydessä havaittiin useita syitä vesittymiselle. Kesän aikana seurattiin myös asemien yläpuolisten alueiden vaikutusta ja likaantumista.
Opinnäytetyö aloitettiin päällystyskoneen henkilökunnan haastattelukierroksella, jonka tarkoituksena oli selvittää vuorokohtaiset operointimallit, suurimmat ylösajokatkojen aiheuttajat sekä ylösajon kriittisimmät tekijät. Haastattelujen pohjalta sekä omakohtaisen kokemuksen kautta saatiin selville vuorojen väliset operointierot ja katkojen suurimmat aiheuttajat.
Ylösajovaiheen kriittisimmäksi vaiheeksi koettiin asemien sekä leijukuivainten ylösotto. Merkittäväksi ja yhteiseksi ongelmaksi koettiin päällystepastan vesittyminen katkojen aikana sekä päällystysasemien yläpuoliset alueet, joista putoaa sekä kiihdytysvaiheessa että ajon aikana pinttynyttä pastaa radalle.
Työn tuloksena päällystyskoneelle tehtiin vuorojen välille yhteinen ylösajotoimintamalli, minkä tarkoituksena on yhtenäistää ja pois sulkea vuorojen välisiä operointieroja, jotta tulevaisuudessa päästäisiin helpommin käsiksi myös todellisiin ylösajokatkojen aiheuttajiin. Pastan vesittymistä tutkittiin viikolla 36, kun tehtaalla koitti vuosihuoltoseisokki. Kokeilujen yhteydessä havaittiin useita syitä vesittymiselle. Kesän aikana seurattiin myös asemien yläpuolisten alueiden vaikutusta ja likaantumista.