Ajoneuvon nopeuden alentamisen vaikutus polttoaineenkulutukseen kuljetusyrityksessä
Nieminen, Paavo (2015)
Nieminen, Paavo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916908
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen kohteena oli ajoneuvojen nopeuden alentamisen vaikutus polttoaineen kulutukseen, tutkimuksen tilaajana toimi Keski-Suomessa, Jyväskylässä toimiva kuljetusalan yritys.
Työn tavoitteena oli todeta ajonopeuden todellinen vaikutus polttoaineen kulutukseen ja sitä kautta saavuttaa yritykselle kustannussäästöjä polttoainekuluissa.
Tilaajana toiminut kuljetusyritys antoi tutkimukseen mukaan kaksi täysiperävaunuyhdistelmää, joissa molemmissa oli asennettuna Volvo-Dynafleet ajoneuvonseurantajärjestelmä. Dynafleet-järjestelmästä saatiin kaikki tutkimuksessa tarvittava tieto.
Tutkimustuloksia verrattiin vanhoihin ajoneuvojärjestelmän tuottamiin raportteihin. Tutkimuksen yhteydessä ajoneuvoyhdistelmien nopeudenrajoittimia laskettiin alkupe-räisestä nopeudenrajoittimen asetuksesta 90km/h kahteen eri nopeuteen 85/km ja 83km/h ja seurattiin kuinka huippunopeuden muutokset vaikuttivat polttoaineen kulu-tuksiin. Dynafleet-järjestelmän tuottamien raporttien avulla saatiin tietoa, minkä avulla pystyi tekemään taulukkoja, joita oli helppo vertailla. Taulukoiden tietojen avulla näki konkreettisesti mitä mikäkin nopeudenrajoittimen asetus vaikutti tässä tutkimuk-sessa.
Yrityksen ajoneuvojen ajonopeuksia muokattiin alhaisemmiksi säännöllisin väliajoin, jolloin tavoite saavutettiin ja polttoainekuluja saatiin pienennettyä.
Työn tavoitteena oli todeta ajonopeuden todellinen vaikutus polttoaineen kulutukseen ja sitä kautta saavuttaa yritykselle kustannussäästöjä polttoainekuluissa.
Tilaajana toiminut kuljetusyritys antoi tutkimukseen mukaan kaksi täysiperävaunuyhdistelmää, joissa molemmissa oli asennettuna Volvo-Dynafleet ajoneuvonseurantajärjestelmä. Dynafleet-järjestelmästä saatiin kaikki tutkimuksessa tarvittava tieto.
Tutkimustuloksia verrattiin vanhoihin ajoneuvojärjestelmän tuottamiin raportteihin. Tutkimuksen yhteydessä ajoneuvoyhdistelmien nopeudenrajoittimia laskettiin alkupe-räisestä nopeudenrajoittimen asetuksesta 90km/h kahteen eri nopeuteen 85/km ja 83km/h ja seurattiin kuinka huippunopeuden muutokset vaikuttivat polttoaineen kulu-tuksiin. Dynafleet-järjestelmän tuottamien raporttien avulla saatiin tietoa, minkä avulla pystyi tekemään taulukkoja, joita oli helppo vertailla. Taulukoiden tietojen avulla näki konkreettisesti mitä mikäkin nopeudenrajoittimen asetus vaikutti tässä tutkimuk-sessa.
Yrityksen ajoneuvojen ajonopeuksia muokattiin alhaisemmiksi säännöllisin väliajoin, jolloin tavoite saavutettiin ja polttoainekuluja saatiin pienennettyä.