"WaGaWaa" musiikkikeskustelua verkossa : verkkokuuntelupiiri musiikkikirjaston kehittämiskohteena
Lehto, Toni (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110215863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110215863
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoite oli suunnitella ja toteuttaa verkkokuuntelupiiri sekä arvioida sitä. Syynä oli musiikkikirjastojen tarve uudenlaisille palveluille, jonka äänitteiden lainaamisen väheneminen on nostanut esiin.
Verkkokuuntelupiiri luotiin lukupiirin teoriaa soveltaen. Toimeksiantaja oli Turun pääkirjaston musiikkiosasto. Kuuntelu tapahtui ensisijaisesti Naxos Music Library -verkkopalvelun kautta, ja keskustelu käytiin Facebook-ryhmässä. Teemana oli länsimaisen taidemusiikin vähemmän tun-netut ilmiöt. Lopuksi teetettiin kysely.
Kuuntelupiiri ei ehtinyt lähteä kunnolla käyntiin, ja keskustelijoiden määrä jäi pieneksi. Muuri musiikkia opiskelleiden ja opiskelemattomien välillä nosti esiin kohderyhmän tärkeyden. Facebook toimi hyvin keskustelualustana, mutta anonyymiyden puute saattoi toimia joillakin esteenä. Monet kokivat Naxos Music Libraryn vaikeaksi käyttää, ja he käyttivät Spotifyta. Kahta musiikin opettajaa kiinnosti soveltaa verkkokuuntelupiiriä omassa työssään. Kirjastot voisivatkin tarjota tällaista palvelua musiikkiopistoille.
Verkkokuuntelupiiri luotiin lukupiirin teoriaa soveltaen. Toimeksiantaja oli Turun pääkirjaston musiikkiosasto. Kuuntelu tapahtui ensisijaisesti Naxos Music Library -verkkopalvelun kautta, ja keskustelu käytiin Facebook-ryhmässä. Teemana oli länsimaisen taidemusiikin vähemmän tun-netut ilmiöt. Lopuksi teetettiin kysely.
Kuuntelupiiri ei ehtinyt lähteä kunnolla käyntiin, ja keskustelijoiden määrä jäi pieneksi. Muuri musiikkia opiskelleiden ja opiskelemattomien välillä nosti esiin kohderyhmän tärkeyden. Facebook toimi hyvin keskustelualustana, mutta anonyymiyden puute saattoi toimia joillakin esteenä. Monet kokivat Naxos Music Libraryn vaikeaksi käyttää, ja he käyttivät Spotifyta. Kahta musiikin opettajaa kiinnosti soveltaa verkkokuuntelupiiriä omassa työssään. Kirjastot voisivatkin tarjota tällaista palvelua musiikkiopistoille.