A. Kamarimusiikkikonsertti - Radoznalost? Radoznalost! : B. Kuulonvarainen soitonopiskelu taidemusiikissa
Tiainen, Anna (2015)
Tiainen, Anna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613429
Tiivistelmä
Opinnäytteeni koostuu kirjallisesta osiosta ja taiteellisesta osiosta.
Työn pääpaino on taiteellisessa osiossa, joka on kamarimusiikkikonsertti ”Radoznalost? Radoznalost!”. Konsertti pidettiin Turussa Pyhän Henrikin ekumeenisessa taidekappelissa 17.9.2014 ja soitimme pianokvartetti Radoznalostin kanssa Gustav Mahlerin pianokvarteton a-molli (1876) ja Robert Schumannin pianokvarteton Es-duuri op. 47.
Kirjallisessa osuudessa käsittelen kuulonvaraista soitonopiskelua. Ensimmäisessä luvussa tutkin kuulonvaraisen omaksumisen oppimisprosesseja. Pohdin musiikillisen muistin osa-alueita sekä musiikin idiomeja. Toisessa luvussa keskityn kuulonvaraisen omaksumisen käytäntöihin. Tutkin luvussa improvisaation, säveltapailun ja sisäisen kuulon merkitystä kuulonvaraisessa soittamisessa. Viimeisessä luvussa käsittelen kahta kuulonvaraisuuteen perustuvaa soitonopetusmenetelmää; Kodály-metodia ja Suzuki-menetelmää.
Työn pääpaino on taiteellisessa osiossa, joka on kamarimusiikkikonsertti ”Radoznalost? Radoznalost!”. Konsertti pidettiin Turussa Pyhän Henrikin ekumeenisessa taidekappelissa 17.9.2014 ja soitimme pianokvartetti Radoznalostin kanssa Gustav Mahlerin pianokvarteton a-molli (1876) ja Robert Schumannin pianokvarteton Es-duuri op. 47.
Kirjallisessa osuudessa käsittelen kuulonvaraista soitonopiskelua. Ensimmäisessä luvussa tutkin kuulonvaraisen omaksumisen oppimisprosesseja. Pohdin musiikillisen muistin osa-alueita sekä musiikin idiomeja. Toisessa luvussa keskityn kuulonvaraisen omaksumisen käytäntöihin. Tutkin luvussa improvisaation, säveltapailun ja sisäisen kuulon merkitystä kuulonvaraisessa soittamisessa. Viimeisessä luvussa käsittelen kahta kuulonvaraisuuteen perustuvaa soitonopetusmenetelmää; Kodály-metodia ja Suzuki-menetelmää.