Yhdessä toimien ja erilaisuutta arvostaen : ammatilliset opettajakorkeakoulut erityisopetusta kehittämässä
Editoija
Hirvonen, Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-390-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-390-2
Tiivistelmä
Mitä inkluusio tarkoittaa ammatillisessa koulutuksessa? Mitä on ammatillinen erityisopettajankoulutus ja mihin sillä tähdätään? Miten ammatillisia erityisopettajia koulutetaan? Mitä on osaamisperustainen erityisopettajankoulutus? Mikä merkitys motivaatiolla on oppimiseen ammatillisessa erityisopetuksessa? Miten moniammatillinen työote ja verkostotyö toteutuvat ammatillisessa erityisopetuksessa?
Tarvitseeko ammatillinen erityisopettaja digitaalista osaamista?
Näihin kysymyksiin haetaan vastausta käsillä olevassa julkaisussa, joka on syntynyt kokeneiden ammatillisen erityisopetuksen ja ammatillisen erityisopettajankoulutuksen
kehittäjien toimesta. Julkaisun punainen lanka on yhteistyö. Kaikki artikkelit linkittyvät siihen: inklusiivinen koulutus edellyttää onnistuakseen yhteistyötä, moniammatillisesti, verkottuen, hyödyntäen aiemmin opittua ja uusia oppimisympäristöjä hyväksikäyttäen.
Julkaisun toisena tavoitteena on näyttää todeksi Ammatillisten opettajakorkeakoulujen erityisopettajankouluttajien saumaton yhteistyö, joka on tähän
mennessä synnyttänyt erityisopettajankoulutuksen laatusuositukset, eri kehittämistyöryhmät ja vahvan valtakunnallisen vaikuttamistyön, jota tarvitaan muuttuvassa ammatillisessa koulutuksessa.
Tarvitseeko ammatillinen erityisopettaja digitaalista osaamista?
Näihin kysymyksiin haetaan vastausta käsillä olevassa julkaisussa, joka on syntynyt kokeneiden ammatillisen erityisopetuksen ja ammatillisen erityisopettajankoulutuksen
kehittäjien toimesta. Julkaisun punainen lanka on yhteistyö. Kaikki artikkelit linkittyvät siihen: inklusiivinen koulutus edellyttää onnistuakseen yhteistyötä, moniammatillisesti, verkottuen, hyödyntäen aiemmin opittua ja uusia oppimisympäristöjä hyväksikäyttäen.
Julkaisun toisena tavoitteena on näyttää todeksi Ammatillisten opettajakorkeakoulujen erityisopettajankouluttajien saumaton yhteistyö, joka on tähän
mennessä synnyttänyt erityisopettajankoulutuksen laatusuositukset, eri kehittämistyöryhmät ja vahvan valtakunnallisen vaikuttamistyön, jota tarvitaan muuttuvassa ammatillisessa koulutuksessa.