Raskaankaluston ajovastukset
Ylönen, Ossi (2015)
Ylönen, Ossi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275191
Tiivistelmä
Kirjallisuustyössäni tutkitaan kuorma-autoissa käytettävien kahden erilaisen päällirakenteen vaikutusta ajovastuksiin. Ajovastuksien tutkimuksia hyödyntämällä on mahdollista vähentää polttoaineen kulutusta ja parantaa ajoneuvon kannattavuutta. Tutkittavaksi valikoitui Scanian R500–sarjan raakapuunkuljetuk-seen käytettävä puuauto sekä metsä- ja energiahakkeen ajossa oleva vaihtokuormakoriauto.
Työn alussa esittelen lyhyesti aerodynamiikan peruskäsitteitä sekä esittelen kohdekuorma-autojen päälli-rakenteet. Tutkimusosiossa mittaan ajoneuvon hidastuvuutta ja lopuksi ratkaisen ilmanvastuskertoimen ja vierinvastukertoimen.
Mittaukset suoritettiin Vbox-mittalaitteella ajamalla suoraa tieosuutta useasti molempiin suuntiin tavoite-nopeuteen kiihdyttäen ja vaihde vapaalla rullaten lähes pysähdyksiin. Vbox:in tallentamat mittaukset ana-lysoitiin usean eri tietokoneohjelmien avulla helpommin hallittavaan muotoon.
Mittauksen aikana kohdeauton ollessa täydessä puutavarakuormassa saaduista hidastuvuuksista sain laskettua ilmanvastuskertoimeksi Cw= 1,202 ja vierinvastuskertoimeksi f= 0,0077. Mittauksen onnistumi-sesta kertoo saatujen tuloksien osuminen eri lähteissä mainittuihin kirjallisuusarvojen vaihteluväleihin Cw= 0,7-1,4 ja f=0,006-0,01.
Lähdepohjana on käytetty opintomateriaalia, kuljetusalanjulkaisuja sekä jo tehtyjä tutkimuksia aiheeseen liittyen.
Työn alussa esittelen lyhyesti aerodynamiikan peruskäsitteitä sekä esittelen kohdekuorma-autojen päälli-rakenteet. Tutkimusosiossa mittaan ajoneuvon hidastuvuutta ja lopuksi ratkaisen ilmanvastuskertoimen ja vierinvastukertoimen.
Mittaukset suoritettiin Vbox-mittalaitteella ajamalla suoraa tieosuutta useasti molempiin suuntiin tavoite-nopeuteen kiihdyttäen ja vaihde vapaalla rullaten lähes pysähdyksiin. Vbox:in tallentamat mittaukset ana-lysoitiin usean eri tietokoneohjelmien avulla helpommin hallittavaan muotoon.
Mittauksen aikana kohdeauton ollessa täydessä puutavarakuormassa saaduista hidastuvuuksista sain laskettua ilmanvastuskertoimeksi Cw= 1,202 ja vierinvastuskertoimeksi f= 0,0077. Mittauksen onnistumi-sesta kertoo saatujen tuloksien osuminen eri lähteissä mainittuihin kirjallisuusarvojen vaihteluväleihin Cw= 0,7-1,4 ja f=0,006-0,01.
Lähdepohjana on käytetty opintomateriaalia, kuljetusalanjulkaisuja sekä jo tehtyjä tutkimuksia aiheeseen liittyen.