Turkulaisten monikielisten peruskouluikäisten harrastamisen kartoitus : Turun kaupungin harrastuspalvelutarjontaa kehittämässä
Renwall, Sabina (2024)
Renwall, Sabina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411612
Tiivistelmä
Monikielisten lasten harrastamisen tukeminen on osa lasten yhdenvertaisuuden varmistamista. Monikielisten on kohderyhmänä osoitettu olevan kantaväestöä vähävaraisempia ja harrastamiskulttuurissa saattaa olla eroja kantaväestöön verrattuna. Tämä voi vaikuttaa monikielisten lasten harrastamistottumuksiin.
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää Turun kaupungin palvelutarjontaa lasten yhdenvertaisten harrastusmahdollisuuksien takaamiseksi. Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa tietoa turkulaisten monikielisten peruskouluikäisten lasten harrastamisesta, harrastamiseen liittyvistä esteistä ja edistävistä tekijöistä sekä harrastustoiveista. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena sekä aivoriihinä, jonka perusteella luotiin kehittämisedotuksia Turun kaupungin palvelutarjonnan kehittämiseksi. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä oli monikieliset peruskouluikäiset lapset (n=132) ja aivoriihiin osallistui Turun kaupungin ja sidosryhmän edustaja. Opinnäytetyön tulokset ovat samansuuntaisia aikaisemman tutkimustiedon kanssa. Monikielisten lasten harrastamisen tukemisessa tulisi kiinnittää huomiota viestintään, harrastusten sijaintiin ja kulkuyhteyksiin ja harrastamisen edullisuuteen. Opinnäytetyön tuotoksena olivat kyselyyn ja aivoriiheen pohjautuvat kehittämisehdotukset.
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää Turun kaupungin palvelutarjontaa lasten yhdenvertaisten harrastusmahdollisuuksien takaamiseksi. Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa tietoa turkulaisten monikielisten peruskouluikäisten lasten harrastamisesta, harrastamiseen liittyvistä esteistä ja edistävistä tekijöistä sekä harrastustoiveista. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena sekä aivoriihinä, jonka perusteella luotiin kehittämisedotuksia Turun kaupungin palvelutarjonnan kehittämiseksi. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä oli monikieliset peruskouluikäiset lapset (n=132) ja aivoriihiin osallistui Turun kaupungin ja sidosryhmän edustaja. Opinnäytetyön tulokset ovat samansuuntaisia aikaisemman tutkimustiedon kanssa. Monikielisten lasten harrastamisen tukemisessa tulisi kiinnittää huomiota viestintään, harrastusten sijaintiin ja kulkuyhteyksiin ja harrastamisen edullisuuteen. Opinnäytetyön tuotoksena olivat kyselyyn ja aivoriiheen pohjautuvat kehittämisehdotukset.