Sukupuolisensitiivisesti kasvattamassa : Laadullinen kysely varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun työntekijöille.
Backas, Eveliina; Pulkkinen, Ella-Nea (2024)
Backas, Eveliina
Pulkkinen, Ella-Nea
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069539
Tiivistelmä
Tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella, miten sukupuolisensitiivinen– ja tasa-arvoinen kasvatus toteutuu varhaiskasvatuksessa sekä lastensuojelussa. Tarkoituksena oli kartoittaa sukupuolisensitiivisyyttä terminä, sitä miten se näyttäytyy yksiköiden arjessa, sekä kartoittaa saavatko ammattilaiset koulutusta aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda tietoa siitä, miten sukupuolisensitiivinen– ja tasa-arvoinen kasvatus toteutuu varhaiskasvatuksessa sekä lastensuojelussa. Tavoitteena oli lisätä tietoa sukupuolisensitiivisyydestä terminä ja tuoda työelämälle tiedoksi millaista koulutusta aiheeseen liittyen tulisi saada. Tavoitteena oli tuoda esiin termiin liittyviä ennakkoluuloja ja oletuksia, sekä että opinnäytetyö innostaisi ja sen avulla saatu tieto kannustaisi ja auttaisi ammattilaisia sukupuolisensitiiviseen kasvatukseen. Tavoitteena oli myös tehdä näkyväksi työpaikoille aiheeseemme liittyvän mahdollisen koulutustarpeen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kyselynä. Kysely tehtiin Webropol-työkalun avulla sähköisenä kyselynä. Kyselyyn vastasi Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen yksikön kasvatushenkilöstö sekä yksityisen lastensuojelun sijaishuoltoa tarjoavan yksikön henkilöstö. Kyselyn vastaukset analysoitiin teemoittelemalla.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että pääsääntöisesti vastaajat kokivat sukupuoli-sensitiivisyyden toteutuvan työpaikallaan. Tuloksista havaittiin, ettei koulutusta aiheesta tarjota työntekijöille tarpeeksi. Vastauksissa nousi vahvasti esiin myös sukupuolisensitiivisen käsitteen väärin ymmärtäminen ja sen sekoittaminen sukupuolineutraaliuteen. Tuloksista oli havaittavissa koulutuksen tarvetta aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda tietoa siitä, miten sukupuolisensitiivinen– ja tasa-arvoinen kasvatus toteutuu varhaiskasvatuksessa sekä lastensuojelussa. Tavoitteena oli lisätä tietoa sukupuolisensitiivisyydestä terminä ja tuoda työelämälle tiedoksi millaista koulutusta aiheeseen liittyen tulisi saada. Tavoitteena oli tuoda esiin termiin liittyviä ennakkoluuloja ja oletuksia, sekä että opinnäytetyö innostaisi ja sen avulla saatu tieto kannustaisi ja auttaisi ammattilaisia sukupuolisensitiiviseen kasvatukseen. Tavoitteena oli myös tehdä näkyväksi työpaikoille aiheeseemme liittyvän mahdollisen koulutustarpeen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kyselynä. Kysely tehtiin Webropol-työkalun avulla sähköisenä kyselynä. Kyselyyn vastasi Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen yksikön kasvatushenkilöstö sekä yksityisen lastensuojelun sijaishuoltoa tarjoavan yksikön henkilöstö. Kyselyn vastaukset analysoitiin teemoittelemalla.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että pääsääntöisesti vastaajat kokivat sukupuoli-sensitiivisyyden toteutuvan työpaikallaan. Tuloksista havaittiin, ettei koulutusta aiheesta tarjota työntekijöille tarpeeksi. Vastauksissa nousi vahvasti esiin myös sukupuolisensitiivisen käsitteen väärin ymmärtäminen ja sen sekoittaminen sukupuolineutraaliuteen. Tuloksista oli havaittavissa koulutuksen tarvetta aiheeseen liittyen.